НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Историята на Пол Дюран-Рюел, парижкия търговец, който откри импресионизма (24.07.2015)
Някои от нас може да предполагат, че мега-галерии като Gagosian и  Zwirner са отличителен феномен на 21 век. Но галерията на Пол Дюран-Рюел, дилъра от Париж, който сложи импресионизма на международната карта, ги предшества с повече от век и половина. Неговата завладяваща и поучителна история е предмет на изложбата "Откриването на импресионистите: Пол Дюран-Рюел и новата живопис" в музея на изкуствата във Филаделфия, САЩ от 25 юли до 13 септември 2015 г.

Експозицията представя повече от 90 картини, включително и много импресионистични произведения, които не са били показвани в САЩ от десетилетия насам, или въобще, всички от които са преминали през ръцете на Дюран-Рюел  в някакъв момент. Това е историята на кариерата на Дюран-Рюел, богато описана в есета в каталога на изложбата, което прави тази експозиция повече от едно представяне на импресионизма в САЩ.

Роден през 1831 г., Дюран-Рюел наследява галерията от родителите си. Тих и приветлив, той изглежда е бил фундаментално добър човек. Баща е на пет деца, които отглежда сан след смъртта на жена му. Не се жени повторно, присъства на църковната служба всеки ден и очевидно избягва всеки скандал. Дори помага на художници със стипендии и финансова помощ по време на трудни за тях времена.

Освен това Дюран-Рюел е хитър, смел и иновативен бизнесмен. В каталога с есета, историкът на изкуството Саймън Кели изброява методите на Дюран-Рюел: "Монополизиране на художниците, за да повиши цените; последователното спекулативно увеличаване на продажните цени в търгове; грандиозната ретроспектива на един автор или група; използването на биографията на художник, за да се повиши колекционерската стойност и допълнителното легитимиране на творбата; рекламирането на творбите не само във Франция, но и в международен план чрез „верига“изложби в Европа и Америка." (Дюран-Рюел увеличава цените в тръжните досиета, като сам наддава доста екстравагантно за творби от художници, които той представлява.)

Някои от най-значимите изложби, организирани от Дюран-Рюел, започват със селекция от произведения от т.нар училище от 1830-те, което включва Жан Баптист,  Камий Коро, Гюстав Курбе, и Теодор Русо. Дюран-Рюел подкрепя тези художници през 1860 г., когато те все още се считат за недостойни от академичния стил.

През 1871 г., когато Дюран-Рюел се премества в Лондон, за да избяга от суматохата на Френско-пруската война, той открива импресионистите. Когато създава галерия там, се срещна с двама други бежанци - Моне и Писаро - и започва да купува картини от тях, както и от Алфред Сисле и Дега в момент, когато почти не е имало пазар за техните творби.

Обратно в Париж през януари 1872 г. Дюран-Рюел посещава студиото на Мане и купува 23 от картините му на място. До края на месеца, вече е купил почти 30. Неслучайно след като се събират за първата си изложба през 1874 г., импресионистите организират своята втора изява в галерия Дюран-Рюел в Париж през 1876 г. От 252 картини в изложбата, осем са показани в изложбата във Филаделфия, включително и чувствено, пъстро женско голо тяло на Реноар, за която един съвременен критик посъветва - "Трябва да се опитаме да обясним на Реноар, че торсът на жената не е маса от разлагаща се плът от лилави-зелени петна, които приличат на заключителния етап от гниенето в труп."

Без да реагира на такава унищожителна критика, Дюран-Рюел организира втора изложба през 1883 г. на близо 60 картини от Моне, седем от които също са показани във Филаделфия. Нищо от изложбата не е продадено, но Дюран-Рюел опитва отново девет години по-късно с представяне на 15 от картините на тополи на Моне,  всички те се продават в рамките на 11 дни от откриването на изложбата.

Защо последната изложба жъне такъв успех? Повратната точка е достигната и това не се случва в Париж, а в Съединените щати. През 1886 г. Дюран-Рюел прави пътуваща изложба от 289 картини на импресионисти в американски художествени галерии в Ню Йорк. За първи път изложба на импресионисти е посрещната с положителна обществена и критична реакция. Тя е толкова популярна, че след като е затворена организаторите отново я показват в малко по-голяма версия в  Националната академия в Манхатън.

Дотогава ангажиментът на Дюран-Рюел с импресионистите непрекъснато флиртува с фалита. С успеха на американското си начинание, европейските колекционери идват на борда и той най-накрая постига финансова сигурност за себе си и за своите художници. До средата на 1890-те, той е платил всичките си дългове и се ползва с просперитет до смъртта си на 90г. през 1922 г.

Голям въпрос остават кариерата и бизнес практиките на Дюран-Рюел, за които кураторите дават отговори: Как съвременната система на дистрибуция и продажба, разработена от Дюран-Рюел, повлиява на начина, по който обществеността вижда и разбира изкуството? Традиционната история на изкуството има тенденция за разделяне на изкуството и бизнеса. Но за да бъде Дюран-Рюел толкова успешен, със сигурност художниците, които той спонсорира, трябвало да се приспособят към неговата система и да доставят много лесно преносими, последователно стилизирани, продаваеми произведения.

И цифрите са забележителни. В продължение на четири десетилетия, Дюран-Рюел купува около 1000 творби на Моне, 1 500 от Реноар, 800 от Пикасо, 200 от Мане и 400 от творбите на Дега, Сисле и Касат. Това е сметката - хилядите произведения от Стари майстори и съвременни академици, които той купува и продава, за да запази бизнеса си.

Импресионистите обикновено са разглеждани като олицетворение на романтичния индивидуализъм, с тяхната лична чувствена мазка на четка и изображения на пасторални пейзажи и семейно щастие. И все пак в тяхната трудолюбива производителностт, те самите достигат форма на търговия, която надделява в целия свята на бизнеса. Това е конфликт, с който най-професионални художници продължават да се борят, успешно или не, по време на капитализма, и това е толкова остра тема днес, както някога.

Meditation (Madame Monet on the Sofa(circa 1871) by Claude Monet
Meditation (Madame Monet on the Sofa(circa 1871) by Claude Monet
Moonlight at the Port of Boulogne (1868) by Édouard Manet
Moonlight at the Port of Boulogne (1868) by Édouard Manet
Paul Durand-Ruel with Monet
Paul Durand-Ruel with Monet
Paul Durand-Ruel
Paul Durand-Ruel
Woman at Her Toilette (1875-80) by Berthe Morisot
Woman at Her Toilette (1875-80) by Berthe Morisot
Poplars on the Bank of the Epte River(1891) by Claude Monet
Poplars on the Bank of the Epte River(1891) by Claude Monet
.
.
The Child’s Bath (1893) by Mary Cassatt
The Child’s Bath (1893) by Mary Cassatt
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!