Катедралата, която е включена в списъка на ЮНЕСКО за световното културно наследство и известна със сините си витражи, е една от най-добре запазените църкви в Европа, привличаща поклонници и любители на архитектурата. Та се намира само на 80 км югозападно от Париж.
„Идеята, че можем да пресъздадем точно качеството на сградата, когато тя е била нова и то с такива изкуствени средства, е толкова твърдоглаво както и когато една застаряваща актриса мисли, че може да си възвърне изгубената младост чрез лифтинг“, заявява американския специалист по архитектура – Мартин Филър.
Стартирал през 2008 г., проектът има за цел да възстанови катедралата до пълната й слава от времето на нейното освещаване, като бъдат премахнати вековните слоеве от сажди и прах, които й придават познатия потъмнял вид.
След като почистването напредва, излиза наяве, че обшивката на катедралата е оцветена в бледа охра, а колоните и арки – в бяло. Реставраторите дори са открили следа от Френската революция от 1789 г., гласяща „Република“ и „Конституция“, издълбани в зоната на нартекста на катедралата.
Филър споделя, че той най-вече е „шокиран“ от незачитането от страна на организаторите на установените правила. „Най-шокиращото в промените в Шартър е, че те напълно игнорират общоприети насоки, установени от „Венецианската харта“ преди повече от 50 години. Сред техните най-важните принципи, са че не трябва да се нарушава нищо в процеса на реставрация, както и че всички промени трябва да бъдат обратими“.
„Въпреки, че интериорът на Шартър първоначално е бил по-светъл, той не е виждан в това състояние в продължение на много векове“, казва още Филър.
Друг американски критик и специалист по готика – Стивън Еванс, е инициирал онлайн петиция, която е събрала няколкостотин имена. „Безотговорната реставрация е изтриване на история от готическия шедьовър“, казва той, оплаквайки се, че боята не е подбрана исторически точно, и че запълващият материал е бил използван при 800-годишните прозорци и подове.
Държавните органи за култура на Франция, които са извършвали и финансирането от 20 милиона евро на проекта, казват, че те не са били в контакт директно с критиците и знаят за техните аргументи само от съобщения в пресата. „Ние не искаме да влизаме в дебата. Всички реставрационни работи са били обмислени от редица експерти и не действаме по прищявка“, добавят те.
Катедралата във вида, в който е днес, включително и стенописите, е построена в 30-годишен период, приключил през 1225 г. Сегашните реставрационни дейност са фокусирани върху двата хорови параклиса.
„Седем свода и 14 еркера са в процес на реставрация, от която първата част току-що завърши“, съобщава инженер Даниел Алазар, работещ по проекта. Основният ремонт на храма се очаква да бъде завършен в края на следващата година, като същевременно реставрационни дейност се очакват и по трансепта.
Прочутите сини витражи на катедралата също са на дневен ред. „Стъклата са замърсени от вътрешната страна, което се дължи на замърсяване и дим, но също и поради патинирането, положено по време на реставрацията от XIX век“, добавя Алазар. „Ние имаме големи трудности при отстраняването им, за да можем да ги направим прозрачни отново“.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар