НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Де Кирико и Античността (17.11.2015)

 Галерията Helly Nahmad в Ню Йорк и Phoenix Ancient Art (обединение за търговия с антични произведения на изкуството) стартираха наскоро своята първа съвместна изложба. Тя е изградена на съпоставянето на картини на Джорджо де Кирико с оригинални гръцки и римски антики, всички произхождащи от видни частни колекции, непоказвани до момента пред обществеността. Смелата живопис и древността се оказват заедно в елегантно съчетание, което според инициаторите на експозицията ще оспори редица от предубежденията за модерното изкуство.

Всъщност изложбата „Мнемозина: де Кирико и Античността” ще разкрие естетическите въздействия на класицизма върху модернизма на ХХ век, и особено такива , каквито са в творбите, дело на родения с гръцко име, но италиански майстор Джорджо де Кирико. Известен най-вече чрез неговите връзки със сюрреалистите, изложбата фокусира върху често подценяваната му серия от неокласически картини, направени от художника след 1920 година. Основните теми в тези произведения са пусти долини, осеяни с класически руини, фигуративни творби на философи и гръцки богове, сцени с гладиатори, облечени в доспехи и героични коне сред ветровитите пейзажи. Онагледявани чрез неговото вдъхновение, тези исторически картини са изложени редом внимателна селекция от скъпоценни предмети от древността, включително гръцки и римски мраморни статуи на богове и музи, мозайки, бронзова брони и гръцки вази.


Мнемозина е гръцка богиня, майка на музите, и символично персонифицира единните в корена си творчески светове. Според легендата, без нея нямало да имаме паметта си, нямаше да съществува история и следователно няма основания за вдъхновение или творчество.

Джорджо де Кирико е италиански художник и изкуствовед, считан за един от предвестниците на сюрреализма в съвременната живопис. Роден е в гръцкия град Волос на 10 юли 1888 год. Първоначално учил във Висшата художествена школа в Атина, а от 1906 г. - в Художествената академия в Мюнхен. След избухване на Първата световна война, художникът се върнал отново в Италия. Между 1908 и 1917 г., де Кирико създал най-значителните си произведения - серия от различни на вид пустинни градски изгледи и натюрморти, състоящи се от несвързани един с друг предмети. Даже названията на тези работи били особени: "Носталгия по безкрайността" (1913 г.), "Меланхолия на улицата" (1914 г.) и разкривали стремежа на автора да изпълни най-обикновените ситуации с усещане за опасност и нереалност.

През 1917 г. във военната болница във Ферара, де Кирико се запознал с художника-футурист Карло Кара. В периода 1917-1919 г., двамата формулирали теоретичните основи на възгледите си за изобразителното изкуство, полагайки начало на метафизичната живопис в италианското изкуство. Според принципите на новото направление, в картините се изобразява пуст, независещ от човека свят, в който предметите носят тайнствен, магически смисъл. След 1920 г., художникът започнал да създава романтични вариации на класически сюжети. Всъщност, ранните работи на Джорджо де Кирико оказали съществено влияние върху формирането на сюрреализма и върху творчеството на такива негови представители, като Макс Ернст, Ив Танги, Салвадор Дали и Пол Делво.

Джорджо де Киирико починал в Рим на 20 ноември 1978 г.
 
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!