НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Изложба на Питер Брьогел-Стария в Лондон за първи път обединява единствените негови картини изпълнени в монохромни тонове (05.02.2016)
Тематична изложба в галерията на института по изкуствознание „Курто” в Лондон обединява за първи път три от единствените оцелели до днес произведения на Питер Брьогел – Стария, изпълнени в монохромната техника известна още като „гризайл” (от френски Grisaille – картини изпълнени изцяло в сиви тонове или друг неутрален цвят). 
 
Тази изложба може да се състои единствено в тази галерия, защото произведението „Христос и жената, хваната в изневяра” е със забрана за пътуване. Към него се присъединяват произведенията „Смъртта на Девата” идваща от Ъптън хаус в Уоруикшир (National Trust) и „Трима войници” от „Колекцията Фрик” в Ню Йорк.
 
Въпреки статута си на холандски художник от XVI век, Питер Брьогел – Стария (ок. 1525-1569) остава мистериозен – по-малко от 40 картини се приписват на него. Докато той най-често се свързва със своите произведения, изобразяващи забавляващи се селяни и фантастични създания, неговите три малки монохромни панела, представят финеса, който липсва в останалата част от творчеството му.
 
Монохромните картини в сиви нюанси са един от крайъгълните камъни в  нидерландското изкуство от началото на ХV век, като най-често те се изпълняват за олтари на храмове и като подготвителни скици за гравюри.
За разлика от тях, панелите на Брьогел представляват един от най-ранните и редките примери за независими произведения, в монохромна гама, създадени за частно съзерцание и удоволствие. Тази, на пръв поглед суров вид живопис, често е наситена с религиозна или политическа значимост. На чисто художествено ниво, обаче това дава възможност на художника да покаже своите умения чрез ограничаване на палитрата.
 
Трите панела са допълнени от сравнителен материал, включващ  графики и съвременни реплики, както и от други независими монохромни картини, което дава повече яснота за развитието на този жанр в Северна Европа. От особен интерес са две копия на „Христос и жената, хваната в изневяра”. Едното се приписва на сина Питер – Ян, а  за другото се смята, че е създадено в Италия по поръчка на кардинал Федерико Боромео, от Милано. 
 
Изложбата озаглавена „Брьогел, не Брьогел” също така дава възможност да се представят и други монохромни жанрови сцени, като „Посещение при селяните” (Колекция Лугт, Париж), за която експертите не са сигурни дали е дело на Питер или Ян. 
 
Тази изложба, акцентираща върху монохромните картини гризайл, е продължение на дългогодишната ангажираност на „Курто” да организира изложби, които използват един шедьовър от колекцията на Института, за да дадат повече яснота върху конкретен аспект от западното изкуство. Експозицията ще може да бъде разгледана до 8 май 2016 г. 
 
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!