Коя е била Удни? Въпросът измъчва изследователите на творчеството на френския художник и поет Франсис Пикабия в продължение на години, докато търсят мистериозния модел на неговата картина от 1913 г. „Удни“ /Udnie/ с надпис “американско момиче; танц“, която е в центъра на проучване на работата на художника в Кунстхаус Цюрих (до 25 септември), а след това ще бъде показана в музея на модерното изкуство, Ню Йорк (през ноември, но каталогът вече е публикуван). Благодарение на новата книга на Джеймс Боне, която изследва „Проклятието на красотата“ загадката най-после е разрешена.
Боне съставя биография на модела и актриса в неми фирми Одри Мънсън, описана като "първият супермодел на Америка". Така той разкрива, че тя позира на Пикабия по време на първото му пътуване до Ню Йорк, през същата година - 1913 г. е създадена картината „Удни“.
Чрез изследване на колонките в най-популярните вестници, за които Мънсън пише през 1920-те, Боне открива описание на младия Пикабия по време на работа. Художникът е бил единственият и клиент "модернист" и очевидно моделът му го презира: "Срещайки и опознавайки Пикабия, бихте го помислили за един от онези откачалки в периферията на изкуството, след като не могат привлекат внимание с изкуството си те го правят по всякакъв друг начин - пускат дълга коса и занемаряват външния си вид вместо отличителен знак." Всъщност Пикабия е нетрадиционен за времето си художник, в началото на кариерата си е повлиян от импресионизма, а след 1909 г., когато рисува „Удни“ от кубизма. По-късно се присъединява към дадаизма, експериментира със сюрреализма, а в края на живота си работи като абстракционист. Пикабия остава предмет на разгорещени спорове и сред най-големите художници на ХХ век, благодарение на своята отличителна еклектика и преднамерени противоречия.
Мънсън описва как позира за Пикабия в продължение на няколко дни, но никога неподвижна. „Накара ме да се разхождам из студиото под различни светлини, и в различни пози. Той искаше да ме рисува в „действие“, а не в покой. "
Според изследователят на Одри Мънсън, „Удни“/"Udnie" е груба игра на думи и идва от името на модела Одри. И тъй като Пикабия завършва втора картина, когато се връща в Париж, „Виждам отново в спомените си скъпата Удни“ (1914), която в момента е в постоянната колекция на МоМА, Боне е сигурен, че става въпрос за младата актриса.
Известна като "най-перфектно оформена жена в света", Мънсън работи с художници като Гертруд Уитни и Александер Калдер. Фигурата й все още може да се види на изящните фасади на сгради из цял Ню Йорк. Тя позира за произведения, включително Civic Fame на Адолф Вийман, пластиката в горната част на кметството на Манхатън (най-голямата скулптурна женска фигура в града, след Статуята на свободата) и голата фигура дело на Шери Фрай над входа на сградата на колекция Фрик.
Славата на Мънсън в крайна сметка я води до участие в неми филми и тя става първата американска филмова звездата, която се появява гола на екрана, във филма „Вдъхновение“ (1915). Но след като се мести на Западния бряг, за да прави филми, тя претърпява психологически срив и майка й я убеждава да постъпи в клиника в северната част на щата Ню Йорк. Тя остава там в продължение на 65 години, до смъртта си на 104 годишна възраст.
Изложбата „Франсис Пикабия: Нашите глави са кръгли, така че нашите мисли могат да променят посоката си“ е в Кунстхаус Цюрих до 25 септември, след това отива в Музей на модерното изкуство, Ню Йорк, 20 ноември и 19-ти Март, 2017г.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар