Фондът за съвременно изкуство на Франсоа Пино ще отвори врати в Париж през 2019 г. (04.07.2017)
„Познаваме се с Тадао Андо от повече от 20 години и имахме много съвместни авантюри. Едната не много щастлива, другите по-успешни“, заявява на пресконференция Франсоа Пино. Париж се покори пред 81 годишния колекционер едва от втория опит. Дванадесет години по-рано, проектът за център за съвременно изкуство на остров Сеган в парижкото предградие Булон, със същия японски архитект, става жертва на френската бюрокрация. Този проект не само, че не се осъществява и скарва Пино с властта, а инвестициите в милиони евро отиват във Венеция, където французинът с фанфари открива свой фонд. Въпреки това, мислите на колекционера за Париж не го оставят и преди няколко години кметството го кани да вземе под наем за 50 години сградата на фондовата борса (La Bourse de Commerce) в центъра на града, в район недалеко от Лувъра и Център Помпиду. Борсата отдавна има нужда от средства за реставрация, с които градът не разполага.
Бъдещият фонд за съвременно изкуство ще заеме сградата на фондовата борса изцяло. Тя е паметник на архитектурата и нейната история започва през XVI век. Сградата на борсата е престроявана през 1889 година и поради нейния исторически статус предстоящата работа по нея става доста сложна. Появяват се и шеги от сорта на това, че по-трудно може да се възстанови само катедралата Нотр Дам, което говори, че е проектът вероятно може да се коригира. Въпреки това, лауреатът на Pritzker, Тадао Андо, който зарязва кариерата на боксьор увлечен от архитектурата и страстен почитател на Льо Корбюзе, няма да преправя паметници на културата за първи път. Той е автор на трите изложбени площадки на Фонда Пино във Венеция: Палацо Граси, Театрино и Пунта дела Доган. При всичките той използва един и същи трик: запазва вековните стени, доколкото е възможно и изкарва всичко отвътре. При фондовата борса ще се действа по същия сценарий, но изпълнението отвътре ще бъде по-сложно.
Доминиращата черта на проекта на Тадао Андо ще стане бетонният цилиндър, който е в центъра на борсата. По такъв начин, японският архитект обиграва кръглата форма на сградата по подобие на бетонния куб в Пунта дел Доган. Височината на цилиндъра е 9 метра (височината на купола е 35 м), диаметърът е 30 м. В страничните пространства на ротондата на три нива ще бъдат разположени изложбени зали и ресторанти. От външната страна на цилиндъра – рампа, която леко напомня на стълбата в музея Гугенхайм в Ню Йорк. Под земята ще има лекционно-концертна зала. Главната идея на Андо – последователно да свържат напълно различни пространства в борсата (новият цилиндър и историческата ротонда) в едно цяло. Общата площ на бъдещата сграда на Фонда за съвременно изкуство Пино ще бъде 7700 кв. метра, а под изложбените зали около 3 000 кв. м., като капацитетът е до 2000 души.
Отделна част на проекта ще бъде мащабната реставрация на металния купол на борсата и фреските, възстановяване на фасадите, а също и слънчевите часовници и фонтана в подножието на колоната на Екатерина Медичи, в която се разполагала личната и обсерватория. Трийсетметровата колона е всичко, което е останало от кралската резиденция.
Стойността на възстановителните дейности е около 108 милиона евро, като сумата се дава изцяло от сметките на семейство Пино, а градът не отпуска нито цент. Освен това, за целият период под наем (50 години), семейството ще извършва плащания към бюджета на града: 15 милиона евро ще получат властите на града през първите две години, а по-нататък, годишните такси ще бъдат не по-малко от 60 000 евро на година. Освен това, ако годишният доход на фонда превишава 3 милиона евро, ще трябва да се плаща допълнителен данък на стойност 5% от дохода. Според изчисления на семейството на Пино, след завършване на строителните дейности, поддържането на фонда ще им струва около 10 милиона евро на година. Предаването на проекта е запланувано през декември 2018-та година, а откриването на фонда – в началото на 2019-та година.