Изложбата отразява културната дипломация на Франция, която се стреми да възстанови традиционните връзки с Иран, дори когато техните официални представители провеждат напрегнати разговори по политически въпроси и въпроси свързани със сигурността. Вратите бяха отворени за журналисти един ден преди публичното откриване в националния музей в централен Техеран, който в момента празнува своята 80-годишнина.
Сред произведенията на изкуството, изпратени с товарен самолет, са 2400-годишен египетски сфинкс, бюст на римския император Марк Аурелий и рисунки на Рембранд и Делакроа. „Някои определено бяха по-лесни за транспортиране, отколкото други", заяви един от експертите, изпратени от Лувъра, Джудит Хейон. „Нашите ирански партньори харесаха изключително много сфинкса, но той тежи близо един тон и беше изключително сложен за поставяне на място.“
Изложбата отбелязва кулминацията на две години работа, откакто бе подписано споразумението за културен обмен по време на посещението на президента Хасан Рухани в Париж през януари 2016 г. „Връзките между Франция и Иран са стари и дълбоки, защото Франция е пионер в археологическото проучване тук“, заяви пред журналисти Жан-Люл Мартинес, президент на Лувъра. „Тази напълно безпрецедентна изложба ни позволява да направим връзка между този славен момент и отношенията, датиращи от XIX в.”
Франция има дълбоки културни връзки с предреволюционен Иран, а самият национален музей е построен от французин - Андре Годар, през 1938 г. Докато Великобритания и Русия се борят за политическо влияние в Персия през 19-ти век, французите си проправят пътя по археологическите въпроси.
„Франция имаше приоритет по въпросите на културата в края на 19-ти век и беше единствената, която се занимава с разкопки в Иран", казва Юлиен Куни, един от кураторите на Лувъра за изложбата в Техеран и експерт по Иран. „В резултат на това, през 1930 г. французите създадоха служба за антики", заявява Куни. Това спомага за запазването на репутацията на Франция сред иранците, дори и след намесата на Великобритания, Съединените щати и Русия в годините преди ислямската революция през 1979 г. „По това време, британците търсеха петрол, докато ние правехме археология, така че нашите отношения се фокусираха върху положителните неща. Това е образ, който е останал", казва френски дипломат. Иронията е, че изложбата се отваря точно както Франция и Иран се намират в напрегнат дипломатически момент.
Френският външен министър Жан-Ив Ле Дриан посети Техеран, за да открие изложбата на Лувъра, но и за да проведе трудни разговори за балистични ракети и интервенции в региона. Иранската консервативна преса го обвини в обида на иранския народ с критиките си към програмата за ракети и го нарече "лакей" на американския президент Доналд Тръмп.
Културният домейн дава шанс да се съсредоточат върху положителното повторно ангажиране между Франция и Иран, което се наблюдава и в редица търговски и инвестиционни сделки, включващи автомобилни производители, както и енергийният гигант Total след ядреното споразумение от 2015-та година. Университетските връзки са друг начин за сближаване, като в момента близо 1700 иранци учат във Франция. „В бурния океан на международните отношения културната дипломация е пламък, който трябва да поддържаме заедно“, казва Ле Дриан.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар