Книгата „Кете Колвиц в Дрезден“ от изкуствоведите Франсин Кери и Макс Егремонт е забележително и необичайно издание, истински оригинален принос в историята на изкуството. То изследва в дълбочина не само работата на Колливиц, но и професионалната й връзка с учения, познавач и куратор Макс Лехс (1855-1938), който е бил директор на кабинета за графика, рисунки и фотографии на Държавните музеи в Дрезден (институцията сега се помещават в Residenz, кралският дворец в центъра на Дрезден). Самият той е изключителен експерт по ранните нидерландски отпечатъци, но вярва страстно в съвременното изкуство.
Лехс систематично купува творби на Колвиц и в крайна сметка създава колекция от няколкостотин отпечатъка и редица рисунки. Дрезден е първата обществена колекция, която събира графиките й, а обществения патронаж е решаващ фактор за нарастващата й репутация. Кореспонденцията на Лесх и Колвиц също е много любопитна и се публикува за първи път.
Кете Колвиц е дълбоко социално ангажиран художник и казва, че иска работата й да има ефект; особено тъжно и дълбоко иронично е, за нея като пацифист, че синът е бил убит през Първата световна война, а внукът й във Втората световна война. Нейните визуални образи пресъздават социално и икономически отчуждени хора, но са почти прекалено емоционални, фигурите на страданието все още действат макар и не с пълна сила. Тя хореографира сцените си брилянтно, но ужасите на цикъла й "The Weavers 'Revolt" (1892) и "The Seans War" (1903) вероятно са заглушени от постоянното излагане на такива ужасни сцени от медиите днес.
В книгата са описани и много отлични илюстрации, гравюри, литографии и дърворезби в различни държави от 1889 до 1922 г., с отделни и подробни надписи. Ясно е, може би по принуда, че тя самата е нейната най-добра тема; нейните автопортрети (над 100 в нейната работа като цяло) се нареждат сред най-добрите поредици. Кете Колвиц е красива, но липсата на претенция и поза я карат да създава изображения на себе си по изключително емоционален начин, ние почти чувстваме, че споделяме пространството с нея.
Междувременно „Портретът на художника“ - колекция от 40 графики на Колвиц, които са събрани с много заеми, е на турне в Англия и идва в Лондон през 2019 г. Това е наследството на легендарния куратор Камбъл Доджон (1867-1948) приятел и колега на Лехс. Всички елементи са тук, социален протест, фокус върху майчинството и велики автопортрети. Налице е брилянтно биографско есе, богат на исторически контекст от Макс Егремонт и финият разказ за художествената траектория на Колвиц.
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Историята на Grand Palais в пет исторически изложби
Добавете коментар