Изложба в Държавния музей на изящните изкуства „ Александър Сергеевич Пушкин“, от 15 ноември, 2018 г. до декември, 2019 г., разкрива важен етап от творчеството и живота на Пабло Пикасо, свързан с руската балерина Олга Хохлова.
Съюзът на мъж и жена поражда такова вълнение от емоции, сблъсъци, борби и отстъпки, че е почти невъзможно обективно да се оцени историята. И ако и двамата партньори са творчески личности, ситуацията е много сложна. Разбирането защо връзката между Пикасо и първата му жена, руската балерина Олга Хохлова се проваля вероятно е непосилна задача. Много е интересно обаче да се проследи как се променят отношенията в прословутата двойка, как образът на съпругата постепенно се трансформира в творбите на художника - от богиня до ъгловата абстракция и сега можете да направите всичко това на изложбата "Пабло Пикасо. Олга Хохлова ".
Олга Хохлова е родена е в семейството на полковник от руската императорска армия Степан Хохлов и Лидия Зинченко в град Нежин (днешна Черниговска област, Украйна). Тя иска да стане балерина от момента, в който посещава Франция и вижда представление на мадам Шрьосонт. Става танцьорка в „Руския балет“ на Сергей Дягилев. На 18 май 1917 г. танцува на премиерата на балета „Парад“ в театър Шатле. Балетът е създаден от Сергей Дягилев, Ерик Сати и Жан Кокто, а Пабло Пикасо отговаря за костюмите и декорацията. Скоро след като се запознават, групата се отправя на турне в Южна Америка, а Олга отива с Пикасо в Барселона. Художникът я представя на семейството си. Майка му първоначално е разтревожена от решението на сина си да се омъжи за чужденка, и затова художникът, рисува портрет на Хохлова в испанска носия. По-късно двойката се връща в Париж и започва съвместен живот в къща на улица „Бьоти“. Олга и Пикасо се женят на 18 юни 1918 година в православната катедрала „Александър Невски“. През юли 1919 г. те отиват в Лондон на новата премиерата на „Руски балет“ , за който Пикасо отново създава костюми и декори. Балетът е показан и в Алхамбра в Испания и има голям успех в Парижката опера през 1919 година.
Семейство Пикасо е щастливо в брака си, двамата често участват в обществени мероприятия и се подвизават из висшите кръгове на Франция. На 4 февруари 1921 г. Олга ражда сина си Паоло (Пол). От 1926 г. обаче отношенията на съпрузите започват бързо да се влошават. През 1927 г. Пикасо започва да се среща със 17-годишната французойка Мари-Терез Валтер. През 1935 г. Олга научава от приятел за тази връзка на съпруга си, а също и това, че Мари-Терез очаква дете. Дъщерята на Пикасо и Валтер е родена през 1935 година. Заедно с Паоло, Олга веднага напуска Пикасо, заминава за Южна Франция и подава молба за развод. Пикасо отказва да дели семейното имущество по равно, както е било уредено в предварително сключения между тях предбрачен договор, и затова Олга остава негова законна съпруга, докато умира. Олга Хохлова продължава да изпитва чувства към Пикасо и, според спомените на Франсоаз Жило (художничка, любовница и съпруга на Пикасо, автор на мемоари за него), го е преследвала. Олга Хохлова умира от рак през 1955 г. в Кан и е погребана в местното гробище Гран Жас.
За мнозинството бивши приятели съпругата на Пикасо е нещо като като кост в гърлото. "Ненадеждната мадам Пикасо" - както по-късно я наричат онези, които тя се опитва да изтласка от семейния кръг. Всеки от двамата творци има минало. И са много различни. Художникът е познавал абсолютната бедност и никога не е избягвал връзките си със самото дъно на обществото. Но изведнъж се озовава с жена, която е свикнала да се изявява преди всичко сред най-висшите кръгове. За нея по-естествени са били светските приеми, отколкото пиянските артстични събирания в Монмартър. И Пикасо "се поддава на влиянието." Това се проявява постепенно, най-напред в дрехите, съпругата му успява да го заведе при добър шивач. Художникът има пари, жена му - прецизен вкус. В обкръжението и бита на бившия бунтар се появяват чистокръвни кучета, шофьори, слуги и апартаменти в модерния хотел "Лутетия".
Предишните му приятели са шокирани от тези драматични промени и виждат в тях "порочното" влияние на руската аристокрация, упреквана в прекомерна разглезеност и разточителство. Самият Пикасо обаче изглежда напълно доволен от живота. Олга е добре образована, добре възпитана и има отлични нрави, което позволява на двойката Пикасо да се интегрира бързо сред най-висшите кръгове на парижкото общество. Преди това Пикасо открито презира тези хора, но сега те се подреждат вече пред ателието му, за да му позират за портретите си или купуват всяка негова творба. Влиянието на съпругата му се проявява и в творбите. Първата, щастлива, половината от брака им е белязана от връщане към класическия начин на рисуване на Пикасо. Олга веднъж казала на съпруга си, че иска да разпознае лицето си в портретите си. Пикасо се съгласява с това искане. Но към края на 20-те години щастливият семеен живот приключва. Докато за Олга спокойният живот на заможните буржоа е бил идилия, съпругът й се депресирал от тази ситуация.
Раздялата им е предшествана от остри писма на ревност и скандали. Паоло не развива талантите на своите родители. Пропива се и почива рано. А внукът на Олга и Пикасо се самоубива след като не е допуснат до погребението на своя дядо.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар