Тишината изчезна от стаята, когато Юси Пилканен, глобалният президент на Кристис и водещия аукционер, се отправиха към трибуната, а наддаването започна с пълна сила. Вечерта донесе общо 311.8 млн. долара (357.6 млн. долара след данъците), в сравнение с търга за съвременно изкуство на Сотбис, който спечели 362.6 млн. долара след данъците вечер по-рано. По-голям брой лотове бяха закупени в „Кристис“; от предлаганите 48, шест не успяха да се продадат, което представлява 85% продадени срещу 97% в Сотбис (но с по-малко на брой предложения).
Произведенията на следвоенното изкуство се оказаха по-малко предвидими. Много от най-добрите творби, части от известни колекции, регистрираха силни продажби. Картината на Макс Ернст „История без име“, част от колекцията на Джозеф Корнел бе продадена за два пъти повече от оценъчната стойност 1,2 млн. долара (1,4 млн. долара с данъци) малък портрет на Френсис Бейкън от колекцията на медийния магнат Нюхаус донесе 19 млн. долара (21.6 милиона с такси ), което доказва, че „произходът все още има значение“.
Може би потеклото играе роля и в големия лот на Хокни. „Портрет на художник“ принадлежеше на британския милиардер и валутен търговец Джо Луис, който има значителна колекция от произведения на британски художници като Френсис Бейкън и Лусиан Фройд. Но Луис не се страхува да се раздели с тях, стига да е сигурен, че ще получи добра цена. Оферирането започна на цена от 18 млн. долара и бързо се изстреля до 50 млн. долара, където много купувачи продължиха да наддават - постижение през тази седмица.
Склонността на Кристис да популяризира липсата на комисионна от купувача за аукционната къща добави допълнителен слой мистерия и спекулации. Независимо от това, аукциона работи усилено, за да достигне предварително обявената цел от над 80 млн. долара. В последните 10 минути когато картината достигна 70 млн. долара, наддаващите бяха двама в стаята и пет на телефоните.
Купувачът - на телефона с Марк Портър, председател на американския офис на Кристис наддаваше с необичайно малко колебание; явно, е знаел какво иска. Ударът на чука последва точно след достигане на рекорда и неофициалната очаквана оценка от 80 милиона долара - почти сякаш цената е предварително определена.
Изключителната сделка обаче подтикна някои спекулативни разговори за възможни нередности при продажбата. Джош Баер - който обяви новината, че картината ще бъде продадена без гаранции и комисионна от купувача, твърдейки, че това е възможност да се установи истинска прозрачност на пазара - бързо издаде своя бюлетин след продажбата, който разубеди потенциалните циници: "Разбира се Хокни се продаде за много пари. Пазарът очевидно не е загубил апетита си за шедьоври или трофеи", добавяйки, че колоритните монументални произведения - като портрет на художник на Хокни, както и произведения на много други художници - са се развивали добре през всички продажби през ноември.
Но търговецът на изкуство, колекционер и журналист Кени Шахтер казва, че "като египетска статуя с ръце, както отпред, така и отзад", сделка като тази картина на Хокни никога не е такава, каквато изглежда. - Кристис се съгласи да се откаже от комисионна. Ако не се обменят такси, самоучастието е само по себе си възможно.
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Вечерните летни аукциони на стари майстори в Лондон предлагат шедьоври, но не и рекорди
Портрет на Климт бе продаден за 30 милиона евро във Виена
Творба на Лучо Фонтана може да постави рекорд на търг на Sotheby’s през май
Добавете коментар