НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Питер Брьогел Стария: Нови изследвания и последни открития (12.02.2019)
 450-та годишнина от смъртта на Питер Брьогел Стария  бе повод за актуални изследвания, които доведоха до цяла поредица от научни открития, свързани както с живописта му, така и с неговите графични творби.

 

Изяснена бе  датата на създаването на " Луда Гретата " от Питер Брьогел Стария. Последната цифра на годината до подписа бе неясна. В резултат на изследванията чрез инфрачервените лъчи и след рентгенофлуоресцентния анализ, а след това и отстраняването на по-късните слоеве лак и бои с микроскоп, бе разчетен автентичния авторски надпис "1563" с точка в края, която е характерна за правописа на художника. Картината е рисувана през година, изключително важна в живота и кариерата му: тогава Питър Брьогел Стария се жени за дъщерята на  известния по него време художник Петър Кук ван Алст и се премества от Антверпен в Брюксел. Възстановяването на първоначалния, Брьогеловия оригинален първообраз, бе подпомогнат чрез една съхранена картина със същия сюжет. Оказа се, че тя е късно копие (не по-късно от 1627 г.), но много точно. Много цветове и детайли са били запазени върху нея по-добре, отколкото на оригинала.

 

"Падането на Икар" не е нарисувана от Питер Брьогел Стария

Картината "Падането на Икар" е известна в две версии. Версията, купена през 1912 г. от Кралския музей на изящните изкуства в Белгия, повдигна въпроси за авторството на Питер Брьогел  от самото начало, когато музея придобива посочената творба. Втората версия, открита през 1935 г. (сега в музея „Брюксел ван Бюрен“) дори усложнява въпроса.

 

Изследването на използваните в картините бои и основа чрез радиовъглероден анализ на платното, върху което е написана версията от Кралския музей, и дендрохронологията на дървена дъска от музея Ван Бурен - показа, че и двете версии са направени след смъртта на художника. Това означава, че са запазени само две копия, а оригиналът Питер Брьогел Стария е изгубен.

 

Графичният лист "Всеки" е на Брьогел

Сътрудничеството на Питер Брьогел Стария с печатаря Джером Кок е все още до голяма степен неизследвано и изследователите мечтаят да намерят архив, който да хвърли светлина върху тяхното сътрудничество. Междувременно, хипотезите се изграждат около отпечатани шрифтове, подписи и надписи, добавени към изображенията през различни времена. Преди година, в Кралската библиотека на Белгия, бе открит неизвестен досега отпечатък на графичния лист „Всеки“ ( героите на гравюрата, като всеки съществуващ, се опитват да разберат света, да придобият повече вещи, да съберат за себе си повече неща). Преди това гравюрата е била известна в две състояния, отличаващи се чрез надписите по-долу. Третата, наскоро открита версия, както показва типографският анализ, би могла да бъде направена в известната антверпенска работилница на Кристоф Планин.

 

Питер Брьогел Стария рисувал дърветата в рисунките си на един дъх

“Пейзаж с рибар до река под голямо дърво” на Питер Брьогел Стария принадлежи към така наречената серия рисунки Луг (наречена на холандския колекционер на миналия век), която включва вертикални рисунки с доминиращи дървета. Те са създадени от Брогел, вдъхновен от венецианската живопис, в началото на кариерата му. Изследванията в инфрачервените и ултравиолетовите лъчи показват равномерно разпределение на тънък слой мастило без корекции и използването на други материали, което е възможно само при много бързо изпълнение. Очевидно Брогел постигал до образността наведнъж, без предварителна скица.

 

Многофигурните му композиции са изисквали подготвителни скици.

Д-р Кристина Къри, ръководител на научната фотографска лаболатория в Кралския институт за културно наследство (KIK-IRPA) в Брюксел, изучава научно работата на династията Питер Брьогел Старши в продължение на много години. Тя е автор, заедно с професора на Университета в Лиеж, Доминик Алард, на фундаменталното изследване "Феноменът на Брьогел: Живописта на Питър Брьогел Стария и Питър Брьогел Младши с акцент върху технологичната и копирната практики"

Многофигурните сцени са изисквали много време за изпълнение. Но се оказало, че под боята няма следи от рисунка. Тоест художникът е работел само по предварителни скици и картон с очертани елементите на композицията. Върху контурите на тези очертания художникът правил малки дупки и впръскал в тях черен прах. Така полученият контер му служел за водещ при изпълнение на конкретните детайил с боя.

 

 Питер Брьогел Младши използвал картоните на баща си.

Инфрачервени рефлектограми показат, че при създаването на някои от картините си Брьогел Младши е използвал картоните, наследени от баща му. Това са завършени в графичен материал картони с пробиви по очертанията на фигурите, чрез които се се насипвал въглищен прах и атка се прехвърляла картината на дъската. Най-изненадващото е, че самият Брьогел е правил тези картони при създаването на оригиналните си версии.

 

Същото правил и Ян Брьогел Старши в "Проповед на планината" – ползвал работния материал на баща си

Най-големият син на художника, Питер Брьогел Младши, и по-младият - Ян Брьогел Старши са копирали многофигурната и широкоформатна композиция „Проповед на Св. Йоан Кръстител” . Чрез научно анализиране и проследяване на опциите за братята Брьогел, чрез инфрачервена рефлектография доказват, че Ян Брьогел с брат си са използвали оригиналните картони с надупчени контури на фигурите. Проучванията също така доказват, че синовете са имали достъп до оригиналната картина на баща си - а това не винаги е било така (например, копирайки „Триумф на смъртта“, братята са разчитали само на наследените скици и предварителните рисунки на баща им).

.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!