Луксозните модни марки отдавна си сътрудничат с художници - проучванията показват, че асоциацията с изящното изкуство позволява на търговските марки да се възприемат като по-луксозни. Светът на изкуството отдавна е вдъхновение за дизайнерите, които се стремят да произвеждат нещо ново или вечно. И тъй като тенденцията става все по-разпространена, някои големи модни къщи са поканили дори улични артисти да помогнат за популяризирането на техните марки.
Вече е обичайно модните къщи да използват изкуството, за да се популяризират - независимо дали става дума за витрини, реклами и билбордове, или чрез художествени изложби, изкуство на подиумите и по време на модните ревюта. Луксозните модни марки, знаят, че се нуждаят от нещо ново, ако искат да подчертаят своята изключителност, което им позволява да налагат по-високи цени за своите продукти, се движат директно в областта на изкуството. Така те започват да инвестират в културната индустрия.
Prada и Louis Vuitton отиват още по-далеч - Fondazione Prada в Милано и Fondation Louis Vuitton в Париж носят имената на модните къщи - но са забележителни художествени музеи. Частната колекция на Prada съдържа произведения на Джеф Кунс и Уилям Н. Копли, за да споменем само две от големите имена там. Марката също така е поръчала и продуцирала произведения от художници като Аниш Капур и Томас Деменд, а произведения като „Nu bleu aux bas verts” на Анри Матис и „Дами и господа” от Анди Уорхол са част от частната колекция на Louis Vuitton.
Освен че инвестират в изкуство и провеждат изложби на утвърдени творци, и двете фондации поръчват нови творби. "Inside the Horizon", е специфична за мястото си инсталация на исландско-датския художник Олафур Елиасън, изложена в Fondation Louis Vuitton.
Почти можете да направите сравнение с семейство Медичи в ренесансова Флоренция - двете луксозни модни къщи ясно разбират огромната сила, която изкуството и културата като цяло могат да упражняват в търговски и дори политически контекст. Тези компании изместват имиджа на марката си от дрехите и аксесоарите, и интерпретират стила и тенденциите - към нещо по-трайно и важно.
Изкуството е мощно средство за създаване на добро. Изкуството може да помогне да се създаде чувство за общност, то може да помогне на самотните хора да намерят цел и група, с която да споделят идеите си. Изкуството може да помогне на тийнейджърите да разберат какво са. Изкуството може да бъде терапевтично за хората с психични проблеми и може да помогне на хората от различни общности да намерят общи връзки.
До каква степен тези фондации всъщност правят това? Статута на Фондация Прада казва, че тя има за цел „отношение на откритост и покана” и „намиране на нови начини за споделяне на идеи”. Това е добра концепция - но защо да не разполагаме с нещо, което да ангажира нови публики? В действителност политиката на модната марка е много старомодна и традиционна и противоречи на много музеи и галерии, които опитват нови неща, за да привлекат обществеността към изкуството. Би било страхотно, ако пионерите в света на модата станат такива и в изкуството.
Посмъртната маска на Егон Шиле бе продадена за рекордна цена на търг. Ai-Da, хуманоидният робот художник също надмина очакванията
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Добавете коментар