Но въпреки протестите на г-жа Сакр и от страна на египетски чиновници продажбата продължи.
Скулптурата на бога Амон, изваяна с характеристиките на фараона Тутанкамон по време на кратката му власт, беше звездата на ежегодния търг на Christie's "Изключителни". Обектите, свързани с Тутанкамон, краткотраен фараон, починал в късните си тийнейджърски години, имат особена мистика и привлекателност.
Датирана от аукционната къща около 1333 г. пр. Хр. до 1323 г. пр.н.е., и описана като „особено чувствена”, главата се продаде за £ 4,7 млн. паунда, или около 6 млн. долара, с таксите. Но конкуренцията беше малка. Произведението привлече само две колебливи оферти от анонимни телефонни участници.
Дали ограниченото наддаване отразява противоречието около този обект преди продажбата му?
Седмици преди търга, 28 сантиметровата главата беше фокус на протести от египетските власти, които възразиха срещу включването на около 30 древни артефакти от тяхната страна на търговете в Christie's тази седмица.
Захи Хавас, бивш египетски министър по антики, каза пред вестник "Гардиън" миналия месец, че вярва, че главата на Тутанкамон е била взета от храма на Карнак в Горен Египет и е незаконно изнесена през 1970 г. и скулптурата трябва да бъде върната.
Датата 1970 г., цитирана от д-р Хавас, е важна: През тази година ЮНЕСКО въведе международна конвенция за забрана и предотвратяване на незаконната търговия с културни ценности. Обектите без документирани истории на собственост след тази дата, известни като произход, се разглеждат като проблематични за музеите и тези, които участват в законната търговия с антики.
"Продажбата на такива скъпоценни египетски артефакти е огромен срам", заяви в изявление Тарек Адел, посланик на Египет във Великобритания. Той каза, че предложените творби на търг на Christie отразяват „дълбока липса на уважение към нашите усилия да спрем това, както и пълно незачитане на съответните международни правни разпоредби и конвенции.“
В изявление, публикувано във вторник, Christie's заявиха, че „е установена цялата необходима информация, свързана с неотдавнашната собственост и е надхвърлила необходимото за гарантиране на юридическото право“ Скулптурата „не е и не е била предмет на иск, нито пък по-рано е отбелязана като такъв, въпреки че е добре известна и публично изложена ”, се казва в изявлението.
Произходът, публикуван от Christie's, гласи, че каменната глава е придобита през 1973 или 1974 г. от Йозеф Месина, директор на Galerie Kokorian & Company, във Виена, от колекцията на принц Вилхелм Карл фон Турн и Таксис, като се посочва, че принцът притежава пластиката от 60-те години.
Скулптурата впоследствие е била собственост на още две частни лица, преди да бъде придобита през 1985 г. от германската колекция Resandro, която е продавач в Лондон.
Произходът на обекта преди 1970 г. е потвърден от г-н Месина под формата на „нотариално заверена декларация, която е част от нашата документация за произход“, заяви Катрин Менсън, глобален шеф на Christie за комуникации, в имейл.
Но в статия на сайта Live Science, публикувана през юни, се казва, че синът и племенницата на Вилхелм Карл фон Турн и Таксис, починал през 2004 г., твърдят че аристократът нямал интерес към изкуството и никога не е притежавал скулптурата.
Galerie Kokorian & Company и г-н Месина не отговориха.
За тези, които участват в международната търговия с антики, произхода на този обект преди 1970 г. обяснен само от спомен на арт дилъра, а не на някой оцелял документ, не отслабва легитимността на продажбата.
Конвенцията на ЮНЕСКО се прилага само за предмети, които вече са били „специално определени“ като обекти от голямо значение, което би било малко вероятно в случая с главата. Няма правно основание за нежеланието на музеите да придобият антики с произход, който не се простира след 1970 година.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Добавете коментар