Котките са прословути с това, че могат да съборят почти всичко, което човек постави върху равна повърхност - дори ценна скулптура на Алберто Джакомети.
Епизод от популярното телевизионно предаване на Би Би Си „Fake or Fortune?“ разкри, че творба от гипс, приписана на швейцарския скулптор, е трябвало да бъде реставрирана поради повредите, които е претърпяла, след като е била съборена от котка. В крайна сметка пластиката бе продадена за 500 000 британски лири в Кристис, Лондон на търга „Art of the Surreal sale“.
За първи път излъчен миналата есен, епизодът остави зрителите в напрежение, докато скулптурата беше подложена на интензивно изследване от комитета на Джакомети в Париж; той бе излъчен повторно снощи с потвърждението за автентичност и последващото придвижване до Кристис.
Квадратната, абстрактна творба, озаглавена „Tête qui regarde“, е донесена на екипа на „Fake or Fortune?“ от предишната й собственичка Клер Кларк-Хол, която вярва, че баба й е купила скулптурата директно от Джакомети, докато е живеела в Париж през 30-те години на миналия век, макар че почти няма доказателства. Това, което тя знаела със сигурност, е, че скулптурата е съборена от семейната котка през 60-те години. Тогава дядото на Кларк-Хол се опитва да поправи работата с блажна боя, скривайки подписа на автора.
Произведенията на Джакомети често донасят милиони на търг на своите собственици - неговият „Pointing Man“ бе продаден за 126 милиона долара в Ню Йорк през 2015 г., което я прави най-скъпата скулптура, продавана някога на търг. И все пак творбите му са изключително трудни за удостоверяване и фалшификатите изобилстват.
През целия епизод Фиона Брус, водеща на предаването и търговеца на изкуство Филип Молд, усърдно се опитват да проверят произхода на произведението, дори стигат дотам, че да го прекарат през рентгенов апарат в лондонския кралски ветеринарен колеж - основен повратен момент в случая. Според Молд, машината, използвана за сканиране на „големи и необичайно оформени животни“, разкрива още скрити реставрации, „които предполагахе, че може би са станали в леярната на Джакомети. Един фалшификатор едва ли би стигнал до това”.
Едва когато комитетът на Джакомети смъкнал боята от скулптурата нанесена от дядото на Кларк-Хол след инцидента с котката, се появил надписът „Алберто Джакомети 1928 г.“
Брус отбелязва в епизода, че случаят е един от най-сложните, представени в предаването. „Никога преди не сме се занимавали със скулптура и беше удивително трудно да открием информация за поредицата на Джакомети и по-специално за версиите на гипса, който открихме“, казва тя.
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Историята на Grand Palais в пет исторически изложби
Добавете коментар