Списък с топ 100 за 2019 г., съставен за списание ArtReview от международна група от 30 художници, куратори и арт критици, чиито имена не бяха оповестени, показа нов поглед върху това кой управлява света на изкуството в момента. Не собственик на галерия, както през 2018 г., и не художник и теоретик на изкуството, както през 2017 г. – списъкът бе оглавен от директор на музей. Заедно с директора си Глен Лоури (№ 1 в списъка), Нюйоркският музей за модерно изкуство (MoMA), който току-що завърши реконструкция в размер на 450 милиона долара и се отдалечи от традиционния „линеен” показ на изкуство отново претендира за най-влиятелната институция в свят на съвременното изкуство.
Ръководителите на музеи и подобни на тях институции заеха много почетни места в топ 100. Сред тях на седмо място е Телма Голдън, ръководител на музея „Студио“ в Харлем, и Мария Белшоу (9-то място), която седи начело на Тейт от само преди две години и половина. Те се конкурират с директори на частни музеи и институции като Миучия Прада (11-то място), ръководител на Фондация Прада, чиито изложби са просто перфектни.
Собствениците на галерии винаги са имали много силно влияние - достатъчно е да се каже, че миналата година списъкът се оглавява от Дейвид Цвирнер, ръководител на галерия Zwirner; тази година той е на 5-то място. Двойка собственици на галерия Айван и Мануела Вирт (галерия Wirth) се издигнаха до трето място.
Тази година художниците стигнаха до 2-ро място в списъка - то бе заето от Нан Голдин, фотографката, която стартира кампания срещу производителите на оxycontin – меценатите от семейство Саклер и призовава музеите да откажат даренията им. Хито Щейрл, медиахудожник и теоретик по изкуството от Виена, която оглави списъка преди две години, сега е на 4-то място, а Яйои Кусама е на 8-мо място. Художникът Банкси е едва на 14-о място - въпреки всички записи и провокации.
Борбата за идеали като цяло допринася за изкачване в списъка на влиятелните личности в изкуството - на 6-то място са френският историк на изкуството Бенедикт Савой и сенегалският писател и икономист Фелвин Сар, които от името на президента Еманюел Макрон изследват условията за завръщането на африканските произведения на изкуството в родината си, дошли във Франция в колониалния период.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Добавете коментар