НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
ГДР носталгията придобива нова популярност в Германия (26.02.2020)
 Голяма мозайка, състояща се от 70 хиляди елемента, се завърна на един от площадите на Ерфурт след много години, прекарани в склада. Очевидно можем да говорим за промяна в възприемането на общественото изкуство от времето на ГДР. Това изкуство е упреквано в продължение на три десетилетия с нездравословна идеологическа тежест и без историческа стойност.

Официалното откриване на мозайката на Йосиф Рено „Човешките взаимоотношения с природата и технологиите“ (1980-1984 г.) се състоя миналия декември. Празникът на улицата беше кулминацията на четиригодишен проект с обща стойност 800 хил. евро.

breguet replica watches

Мозайката бе спасена от стената на културния и развлекателен център на Moskauerplatz в Ерфурт малко преди събарянето на сградата. Творбата е висока 7 м и широка 30 м и изобразява ръце с отворени длани. В лявата длан е ябълка, в дясната - различно оцветен многоъгълник. Мотивите на природата са поставени вляво от ябълката, а дясната ръка е заобиколена от геометрични фигури и два компаса. Работата представя идеално общество, в което природата подхранва постиженията на човечеството, живеещи в хармония с него.

Няма пряко политическо изявление в творбата и това би могло да изиграло роля за спасението й, според Оливър Сукроу, експерт по източногерманско изкуство, който проведе задълбочено проучване на мозайки. „През последните три десетилетия много сгради бяха съборени, а изкуството, което беше върху тях, обикновено беше унищожавано заедно с тях“, казва той. - През 90-те години не се разбира стойността на такова изкуство; хората не обръщаха внимание на качеството и го гледаха през призмата на идеологията. “

След падането на Берлинската стена развлекателният център на Ерфурт, чиято фасада първоначално е украсена с мозайки, е превърнат в търговски център. Постепенно сградата изпада в разруха. Тя е придобита от инвеститор, който се кани да я събори и да издигне на нейно място нова търговска платформа. Под натиск на местни активисти и студенти от Renau, през 2009 г. мозайката е включена в програмата за опазване на историческото наследство, преместена от стената и поставена в контейнер, а сградата е съборена през 2013 година. Мозайката се съхраняваше, докато съдбата й не бе поета от фондацията на Щутгарт Вустенрот, която отпусна средства за реставрация. „Обичаме да работим с неизвестни обекти“, казва Филип Курц, ръководител на фондацията.

За Курц един от най-интересните аспекти на този проект е изучаването на биографията на Рено (1907–1982). Той е роден във Валенсия, генерален директор на Службата за изящни изкуства в републиканското правителство на Испания. След победата на генерал Франко в Гражданската война, Рено е принуден да бяга в Мексико, където се среща с видни представители на мексиканския стенопис, включително Алфаро Сикейрос.

 

„Мексиканците успяха да съчетаят народното изкуство и политическия дневен ред“, казва Сукроу. Този подход отговаря на нуждите на младата Германска демократична република, която търси начини да реализира идеята си за утопично благополучие на работниците. По време на следвоенния строителен бум стенописи и мозайки украсяваха както външните, така и вътрешните стени на нови жилищни сгради, кафенета, правителствени офиси, спортни и арт центрове и дори аптеки. Вярно е, че през 1958 г., когато Рено се премества в Източна Германия, търсенето на такова изкуство вече не е толкова високо. Може би за това ерфуртската мозайка, най-важната от неговите германски поръчки, е завършена през 1984 г., след смъртта на автора.

Новият търговски център е по-нисък и по-малък от оригиналната сграда, така че мозайката трябва да бъде монтирана върху бетонна конструкция, издигната специално за нея, на около един метър от фасадата. Но Тобиас Кноблич, говорител на градската управа, е убеден, че усилията и парите не са били пропилени. „Хората харесаха тази мозайка“, казва той. „Тя беше част от самоличността на местните жители.“ След падането на Берлинската стена загубихме такава огромна част от културната инфраструктура, че региони като нашия станаха безжизнени. Хората се радват, че доброто, което се появи в Източна Германия, постепенно започва да се признава. "

.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!