Американският звуков художник Бил Фонтана иска да върне вътрешния глас на Нотр Дам още преди завършването на възстановителните работи след пожара. Фонтана записва звуците, които храмът „създава“ със своите десет камбани и планира да ги излъчи на живо в Института за изследвания и координация на акустиката и музиката (IRCAM) в Париж през юли следващата година. Това ще бъде световната премиера на аудио произведение, наречено "Silent Echoes Notre Dame".
„Камбаните вибрират непрекъснато. Това е буквално дух, който живее в Нотр Дам, заявява Фонтана - Когато имах късмета да посетя камбанарията, да стигна до най-старата и най-голямата камбана, наречена "Емануел", да инсталирам сензори върху нея и да слушам какво се случва вътре в нея, разбрах, че чувам звук, който по всяка вероятност, никой преди мен не е чувал - звукът, който тази камбана издава непрекъснато от момента, в който е излята."
Художникът работи в тясно сътрудничество с гореспоменатия институт (IRCAM), който е част от Център Помпиду, както и с изследователска група за изследване на акустичната история на катедралата. Той е свързан и с проекта "Миналото има уши", посветен на акустичното културно наследство, и с "Приятелите на Нотр Дам". Художникът добавя: „Ако проектът ми е успешен, той ще обиколи света и ще помогне за събирането на средства за реставрацията“.
За да запише „гласа“ на катедралата, Фонтана инсталира акселерометър върху камбаната "Емануел". Устройството измерва нискочестотните вибрации на камбаната в отговор на околната среда, които след това могат да бъдат настроени в диапазона, възприеман от човешкото ухо. "Емануел" е най-старата от десетте катедрални камбани. Тя е била отлята с указ на крал Луи XIV през 1681 г., звучи в тона фа-диез и се смята за една от най-мелодичните в Европа. „Емануел“ е единствената камбана на Нотр Дам, оцеляла след Френската революция (останалите били претопени за гюлета) и първата, която възвестява освобождението на Париж от нацисткото управление.
Фонтана планира да инсталира сензори на останалите девет камбани, които бяха наново изляти и подменени през 2013 г. Някои от тях са закачени на много по-високи нива на камбанарията, така че е необходимо специално оборудване, за да се стигне до тях. „В някои случаи може да се наложи да наема промишлен алпинист, защото съм на 74“, казва Фонтана, въпреки че изглежда, че възрастта не му пречи да се заема със смели проекти и той все още е в добра физическа форма.
Художникът ще разработи техническо решение, „което ще позволи да се инсталират сензори на останалите камбани, да се изгради безжична мрежа и да се предават всички получени данни“. Друга негова идея е да се създаде версия за излъчване на открито. Фонтана казва, че ако до следващата пролет се оборудва мрежата за предаване на данни, той "много би искал да сложи аудио произведението си на площада до Нотр Дам за един ден", а по специално на 15-ти април - за годишнината от пожара.
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Историята на Grand Palais в пет исторически изложби
Добавете коментар