Уго Рондиноне пресича границaта между материали и дисциплини повече от тридесет години. Произведенията на базирания в Ню Йорк швейцарски художник често са вдъхновени от ежедневни проблеми и теми, които придобиват поетично измерение чрез изолация, подсилване или специфична обработка на материала. Идеите за романтизма, възвишеното и преходността резонират, както лайтмотивите, които определят творчеството на Рондиноне: фигури и абстракция, хора и природа, ден и нощ, пространство и време. В изкуствени инсталации, които се позовават на историята на изкуството и поп културата, художникът създава натрапчиви настроения, които улавят нашето съвременно отношение към живота.
Стела Ролиг, главен изпълнителен директор на Белведере: "Изтощението, меланхолията и неизпълнимият копнеж са съвременни начини на пребиваване в потискащата реалност. Уго Рондиноне, магьосникът, създава алегория на тези вътрешни светове като пространство на нереалност, където умората на света се пречупва в чиста красота."
"nude in the landscape" е първата самостоятелна изложба на Рондиноне в австрийски музей. С жанровете голо тяло и пейзаж, художникът отваря широко художествено историческо пространство на смисъл, което се простира през различни епохи до наши дни. Докато зрителите навлизат в спокойна, почти медитативна обстановка, пред тях се разгръща „пейзажна картина“, съставена от няколко елемента.
В центъра на изложбата е монументалнa творба: "Два стоящи пейзажа с изгрев и залез" (2021), заглавието на огромната творба от две части на Рондиноне, създадена специално за тази изложба. С височина над четири метра, тези "стени" са широки съответно 16 и 18 метра и тежат няколко тона; те могат да се разглеждат и като картини, и като скулптури. Двете кръгли секции, поставени на различни височини показват изгрев и залез. Срещу пейзажите са разположени четиринадесет голи фигури в реален размер (2010/11), восъчни отливки на танцьори, уловени в момент на съзерцание и безразличен покой. Всяка фигура се състои от до двадесет сегмента, със земни пигменти от различни континенти, смесени в материала, за да се получат различни цветови градации. Част от тази атмосферна са и серията "Стихотворения" (2003/2020), творбата "Зимен облак" (2019) и поредицата от часовници без стрелки: "Червен часовник" (2016), "Син часовник" (2016) и "Жълт часовник" (2016), "Зимен облак" (2019). Прозрачно сиво фолио върху стъклената фасада на Белведере, озаглавено "Когато слънцето залезе и изгрее луната" (2021), размива границите между ден и нощ, интериор и екстериор, изкуство и природа. Романтичният копнеж за заснемане на определен мимолетен момент или по-скоро за спиране на времето с художествени средства се разпространява в цялата изложба.
Кураторът Аксел Кьоне заявява, че "nude in the landscape" размива жанрове, концепции и роли и винаги е обвързана с възприятието на посетителя. Срещу налагането и скоростта на неолибералния свят, изложбата образува почти вечна магическа проекционна повърхност, която убягва на всяка окончателна интерпретация и позволява семантично мърморене и трептение. Ако рационалната модерност е разочаровала света, Рондиноне работи върху връщането на магията обратно."
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар