Създадени през последните години от живота на художника (между 1770 и 1783 г.), „главите“ с различни изражения на Франц Месершмит са сред най-оригиналните и загадъчни скулптури в барока. Понякога разглеждани като сатира върху обществото на своето време, от което Месершмит е дълбоко разочарован, няколко скорошни проучвания - споменати от Белведере по повод на изложбата - предполагат, че художникът може да е страдал от дистония и че преувеличените изражения на неговите произведения са неговите неволни мускулни спазми. Във всеки случай, необичайната изразителност на тези глави ги прави сред най-популярните скулптурни произведения днес, както сред широката публика, така и сред съвременните художници.
Сред съвременните художници, които са били очаровани от „персонажите“ на Месершмит, е и британският художник Марк Куин (Лондон, р. 1964 г.), днес най-известен със своите мащабни скулптури, обикновено замислени за външна инсталация, като неговия Сфинкс, базиран на супермоделът Кейт Мос или неговата скорошна, противоречива A Surge of Power (Jen Reid) 2020. В началото на 90-те години Куин създава серия от осем скулптурни автопортрета, до голяма степен вдъхновени от скулптурата на Месершмит „Силна миризма“, изложена в Музея Виктория и Албърт в Лондон.
Тази серия, известна като Emotional Detox, е създадена през период, когато художникът е в процес на възстановяване от пристрастяването си към алкохола и отразява ефектите от абстиненцията върху тялото и ума. Следователно съпоставянето с творбите на Месершмит (които, също са свидетелство от първо лице за физическите трудности изпитани твореца) е особено обогатяващо. Белведере, който има най-голямата колекция от „глави“ от Франц Месершмид, изглежда идеално място за тази среща.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар