Силно повредено късно копие на "Спасителят на света" от Леонардо да Винчи достигна цена от 1 милион евро на търг при предварителна оценка от 10 000 до 15 000 евро. Продадено в онлайн търг за стари майстори, организиран от Кристис Париж на 28 ноември, то представлява изключителна цена за произведение на неизвестен художник.
Картината, с размери 63,2 см на 51 см, нарисувана върху дървен панел (от топола) в каталожните бележки на аукционната къща е описана като „Италианска школа, [около] 1600 г., след Леонардо да Винчи“. Ако тази дата е вярна, няма начин тази творба да идва от работилницата на художника, починал във Франция век по-рано.
Според Пиер Етиен, международен директор на Кристис на отдела за стари майстори и произведения от 19-ти век, не е извършена съдебна експертиза на пигментите на произведението, но има доклад за състоянието му, поръчан от аукционната къща. Подписан от независимия реставратор Бернар Депрец, докладът показва, че има „многобройни малки загуби“, видими в каталога онлайн, „върху червената дреха на Христос, върху брадата, над главата, вурху фона и върху земното кълбо“. Ултравиолетово изследване показва няколко следи от реставрация, но според доклада, „тъй като важните части на картината не са били променени, може да се счита, че картината е в много добро състояние на консервация“. Твърди се, че картината е принадлежала на семейство в Южна Франция, но идва без никакви данни за по-дълъг исторически произход.
В каталога си за 2019 г., за изложбата на Леонардо в Лувъра, Винсент Дельовен, кураторът на италианска живопис, изброи 22 известни (и повече или по-малко достоверни) копия на "Спасителя на света" на Леонардо, сред които бе и тази картина. Тази версия принадлежи към "семейство" от три композиции. От тях тази, смятана за най-висококачествена, е изчезнала след продажба на търг през 1962 г. Смята се, че може да е била нарисувана в работилницата на Леонардо и е била включена в предишните колекции на Ричард Уорсли и Виктория Александрина Хеър и нейния съпруг Чарлз Андерсън-Пелам, както и графът и графиня Ярбъроу, според снимка видяна от медиите. Тези три копия може да са вдъхновени от междинна композиция, тъй като показват благославящата дясна ръка в позиция и с маншет на ръкава, подобен на подготвителна рисунка на драперия, принадлежаща на кралската колекция в Уиндзор, които са коригирани по-късно от художника.
Изключителната цена, платена за това копие, показва силата на привличане на "Спасителят на света" от колекцията на Кук, която сега е собственост на Кралство Саудитска Арабия, след като беше закупена през 2017 г. в Кристис за 450 милиона долара от принц Мохамад бин Салман. Картината не е виждана оттогава, което допринася за мистериозната й аура и подклажда слуховете за нейната съдба. „Всичко за да Винчи предизвиква най-диви страсти“, заявява Пиер Етиен, припомняйки за 2,9 милиона евро, получени за копие на Мона Лиза от 17-ти век в Кристис, в онлайн продажба през 2021 г. Тя принадлежала на колекционер и дилър, Реймънд Хекинг, който я е купил за еквивалента на 5 евро в Южна Франция и остава убеден до смъртта си през 1977 г., че това е оригиналът.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Добавете коментар