60-ото Венецианско биенале за изкуство ще се проведе от 20 април до 24 ноември 2024 (предварително откриване на 17, 18 и 19 април), с куратор Адриано Педроза под мотото Stranieri Ovunque – „Чужденци навсякъде“. Фокусът на изданието са темите за миграцията, изгнанието и „чуждестранния произход“. „Биеналето за изкуство – международно събитие с множество официални участия от различни страни, винаги е било платформа за представяне на творби на чужденци от цял свят. Така 60-ата международна художествена изложба на La Biennale di Venezia ще бъде празник на чуждото, далечното, аутсайдерското, странното, както и на местното“, споделя Адриано Педроза.
Националният павилион на Република България се организира от Министерството на културата на България и се продуцира от Националната галерия и комисаря Надежда Джакова. Д-р Надежда Джакова завежда филиал Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство към Националната галерия. Изкуствовед, куратор и критик. Изследователската ѝ дейност е свързана със съвременни художествени практики, съвременна живопис и фотография, сайт-спесифик арт.
„Съседите“ е мултимедийна и интерактивна инсталация, която е избрана след конкурс да представи страната ни тази година. Тя изважда на показ премълчаните и избледнели спомени на оцелелите от политическото насилие на комунистическия режим в България. Проектът е създаден от Красимира Буцева, Лилия Топузова и Джулиан Шехирян и е плод на 20-годишно научноисторическо и художествено изследване. В контекста на българското участие на 60-ото издание на Венецианското биенале куратор на проекта е Васил Владимиров.
Васил Владимиров е завършил бакалавърска степен по модерна история и политика в Royal Holloway, University of London и магистратура по политическа социология в London School of Economics and Political Science. Неговата практика като куратор е на границата между изкуството, политиката и историята. Работи като куратор и координатор на художествената програма в арт пространството КО-ОП в София, като същевременно работи и на свободна практика. Широкото му участие в художествената сцена включва длъжности на гост-куратор на утвърдени фестивали като „Месец на фотографията“ в Братислава и Международни фотографски срещи в Пловдив.
Проектът пресъздава частично домовете на оцелелите, където се случват срещите и разговорите с тях. В тези лични пространства са поставени интервютата, водени от авторите на проекта, както и теренни аудио и видео записи и предмети от локациите на два от лагерите край Ловеч и Белене.
Тези етнографски и исторически изследвания проследяват както реалните преживявания, така и дълбоките следи и рани, оставени от арестите и лагерите. Проектът представя последиците от общественото умишлено премълчаване на десетилетия държавно насилие и отсъствието на памет в съвременното публично съзнание. Създавайки пространство, в което посетителите могат да станат свидетели на историите на хора, заклеймени като чужденци в рамките на българските граници, проектът е директен отговор на призива на Адриано Педроза за разглеждане на темата „Чужденци навсякъде“.
В Полша националното участие на биеналето предизвика скандал, тъй като Министерството на културата оттегли проекта, одобрен от администрацията на предходното правителство.
Бартоломей Сенкевич, който беше назначен от новия премиер-центрист Доналд Туск миналия месец, обяви оттеглянето на проекта „Полската практика в трагедията. Между Германия и Русия” в прес съобщение миналата седмица. Полският павилион вместо това ще покаже мултимедийната изложба „Повтаряй след мен“ на украинския художествен колектив Open Group.
Първоначалният проект беше представен, докато популистката партия "Право и справедливост" (PiS) все още е на власт миналата есен. Той включва повече от 35 творби на художника Игнаций Чвартош, включително картина, наречена „Северен поток 2“, която показва бившия германски канцлер Ангела Меркел и руския президент Владимир Путин, свързани със свастика.
Художникът обвини правителството в цензура, като каза, че работата му не е антиевропейска, а просто се позовава на „силите, които са унищожили Европа в миналото и днес“.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Добавете коментар