НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Историческият панаир Tefaf в Маастрихт залага на нови атракции (08.03.2024)
Опитът и неговите логистични предизвикателства датират от средата на 70-те години на миналия век, когато базираният в Маастрихт търговец на картини на стари майстори Робърт Ноортман е съосновател на панаира Pictura. По-късно това събитие се слива с международния панаир за антики De Antiquairs и накрая се превръща в първото издание от 1988 г. на десетдневния Tefaf Maastricht, организиран от търговци под егидата на Европейската фондация за изящни изкуства с нестопанска цел (източникът на акронима на Tefaf - Traders under the aegis of the non-profit European Fine Art Foundation).
Ноортман почива през 2007 г., а с него си отива и онзи вид високопоставена търговия със стари майстори, които са излезли от мода при повечето днешни частни колекционери. Доставките на висококачествени, свежи за пазара картини от основните имена на европейското изкуство преди 20-ти век са намалели. Съвременното изкуство сега доминира на международната панаирна сцена, като Art Basel и Frieze са най-големите играчи.
Неотдавнашните опити на Tefaf да достигне до американските купувачи, като организира два „мини Маастрихт“ в Ню Йорк всяка година, показаха смесен успех. Октомврийският панаир, посветен на историческото изкуство и предмети, беше отменен през 2021 г., въпреки че пролетното издание за модерни и съвременни произведения продължава, като следващото издание е планирано да се върне в Park Avenue Armory от 10 май.
Тазгодишното домакинско събитие в Маастрихт ще включва 270 дилъри от 22 държави, обединявайки, както казват в маркетинга на Tefaf, „7000 години история на изкуството от древността до съвременността“. Панаирът работи за адаптиране към променящите се вкусове в колекционерството. Изданието за 2024 г. ще включва 55 галеристи, категоризирани като „Модерни и съвременни“, надвишавайки броя на 52-мата търговци на картини, които представят старите майстори и картини от 19-ти век, традиционно свързвани с Tefaf Маастрихт.
За разлика от големите съвременни панаири Art Basel и Frieze, Tefaf Маастрихт не привлича тълпи американски и азиатски колекционери и съветници, готови да издържат на дълги полети, както заради богатството на модерните градове домакини, първокласните ресторанти, отварянето на галерии и партита, както и за изкуството на щандовете.
Вместо това публиката е предимно от северна Европа, ценители и на средна възраст, с графици, които се въртят почти изцяло около самия панаир. Винаги има хора с висока нетна стойност, които се скитат из щандовете и това насърчава големите съвременни галерии да участват, дори и само веднъж, за да разширят групата си от заможни частни купувачи. Те ще бъдат допълнително насърчени от решението на Tefaf тази година да съкрати панаира с три дни, спестявайки време и пари на натоварените, уморени от панаири съвременни дилъри.
Но, разбира се, по-големият акцент върху новото и модерното в Tefaf, чиято марка винаги е била свързвана с най-висококачествено старо изкуство, рискува да отблъсне основните си изложители, които обикновено плащат между 50 000 и 100 000 евро само за наема на щандовете си. Водещият дилър на стари майстори и съосновател на Tefaf Джони ван Хефтен, племенните специалисти Entwistle и Galerie Meyer и водещите азиатски търговци на изкуство Littleton & Hennessy са сред основните продавачи на класиката, която отпадна през последните години.
Тази година стартира специална секция Focus на панаира. Подобно на секцията Spotlight за презентации на солови артисти на Frieze Masters в Лондон, този сегмент предоставя на галериите „уникална кураторска платформа за по-дълбоко вникване в работата на един художник или концепция“, се казва в маркетинговите материали на панаира. Тук лондонският търговец Робърт Боуман ще представи произведения, свързани с известния проект на Огюст Роден „Портите на ада“, включително една от шестте отливки от 1905-1914 г. на „Мислителят“ на цена от 7,5 милиона евро.
Tefaf също така представя премиера на нова програма през 2024 г., предназначена да „привлече и ангажира нововъзникващи колекционери, насочвайки ги към познавачество“. Целта е достойна, но насърчаването на по-младо, разбиращо се в технологиите и модно поколение да се свърже с картини и скулптури, които са на стотици години, остава предизвикателство. Дизайнерските дънки и маратонки са рядка гледка на този холандски панаир.
Ако обаче търговците могат да продължат да се снабдяват и предлагат наистина изключителни произведения, в Tefaf Маастрихт има още много живот. Наскоро преоткритата "Penitent Magdalene" (около 1626 г.) от Артемизия Джентилески, например, ще бъде една от забележителните атракции на тазгодишния панаир. На цена от 7 милиона долара на щанда на дилърите на стари майстори Robilant+Voe, тазки картина вече е предизвикала интерес у два музeя.
Други новини от тази категория
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Двоен портрет на Рубенс и Ван Дайк, открит 45 години след кражба
Последната творба на Банкси от серията му с животни се появи в лондонския зоопарк
Погледът на един художник към капитализма превръща венециански дворец в заложна къща
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Двоен портрет на Рубенс и Ван Дайк, открит 45 години след кражба
Последната творба на Банкси от серията му с животни се появи в лондонския зоопарк
Погледът на един художник към капитализма превръща венециански дворец в заложна къща
Коментари | 0 коментара
Добавете коментар
Добавете коментар
Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!