НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Погледът на един художник към капитализма превръща венециански дворец в заложна къща (16.08.2024)
След това, завивайки надясно на нивото на мецанина, се изкачвате по друго стълбище в контролна зала. Набор от монитори за видеонаблюдение на живо трептят над празен офис стол и пластмасова чаша за кафе.
Следва стая за търговци на криптовалута с бръмчащи сървъри и хладилник, пълен на една четвърт с кутии от Red Bull, следвана от звукозаписното студио на TikTok инфлуенсър с възрастта на баба, тоалетна с отпечатък на „Salvator Mundi“ на Леонардо да Винчи за 450,3 милиона долара залепена за стената, коктейл бар в стил 50-те години на миналия век, бърлога за танци на пилон и кухня, пълна с недокоснати боклуци. Стая след стая, всички изглеждат току що изоставени.
Това са само няколко от многото елементи на „Monte di Pietà“, разтегнат, многопластов проект на родения в Швейцария художник Кристоф Бюхел, 57, във фондация Prada във Венеция до 24 ноември. Въпреки че не е част от официалната програма на биеналето, това в момента е най-обсъжданият арт проект във Венеция, завладяващ със своето обсебващо, загатващо и понякога забавно внимание към детайла. Никога не се срамува да се занимава с големи теми, Бюхел създаде завладяваща среда, която задава неудобни въпроси за това какво прави капитализмът с обществото.
За да направи това, художникът трансформира първите три етажа на Ca’ Corner della Regina, дворец от 18-ти век, който фондация Prada сега притежава, в място за измислен ликвидационен търг на фалирала „Венецианска заложна къща“. От 1834 г. до 1969 г. дворецът с изглед към Канале Гранде е бил домът на Mount of Piety, католическа институция, която отпуска заеми на кредитополучатели с ниски доходи, които предлагат своите ценности като обезпечение.
Бюхел си е представил тази кредитна система така, сякаш току-що е фалирала. Депозираните вещи на кредитополучателите са на търг, а дворецът е покрит с дъски и табели „Продава се“. Имотът е „страхотна възможност за инвестиция“, според придружаващата я брошура, стилизирана като каталог за търг на съд по несъстоятелност.
Бюхел не дава интервюта за медиите. Но материалът, който художникът е избрал за този проект, има много да каже за проблемния свят, в който живеем, и за ролите, които капиталът, дългът, фалшивите представи за стойност и оголената алчност са играли през вековете.
Разтърсващи съпоставки на предмети са навсякъде. Цяла стая, пълна с подвързани с пергамент банкови документи, датиращи от 16-ти век, е поставена до много перални и сушилни. Автентичен портрет на Тициан от 1542 г. от галерия Уфици във Флоренция виси на панел до пластмасова закачалка.
Текущата работа на Бюхел „Създателят на диаманти“, състояща се от куфар, пълен с отгледани в лаборатория диаманти, направени от неговото собствено унищожено изкуство (той използва екскрементите си като органичен „стартер“ за серията скъпоценни камъни), е изложена до шест оригинални кутии от Фекалният шедьовър на Пиеро Манцони от 1961 г. „Merda d'artista“. Карта на Украйна от 18-ти век виси до няколко щурмови пушки.
Знак на Lehman Brothers стои отстрани зад екран, показващ текущото състояние на световния дълг (в момента над 72 трилиона долара, според Worlddebtclocks.com). Официален портрет на усмихнатия италиански премиер Джорджия Мелони е поставен върху картонена кутия до тоалетните на приземния етаж. Дворец, собственост на една от най-мощните луксозни модни марки в света, е изпълнен с миризмата на стари дрехи от магазин за дрехи втора употреба.
В сегашния икономически климат е трудно да си представим публично финансиран музей, който разполага с ресурсите да организира подобен вид изложба. Киара Коста, ръководител на програмите във фондация Prada, заяви, че нейният екип е прекарал две години в работа с Бюхел, за да проучи и създаде този проект.
През последните 30 години фондацията често е поръчвала „утопични проекти, които изглеждат невъзможни за реализиране“, според Коста. „Monte di Pietà“ тласка още повече тази мисия, тъй като „работата на Бюхел има тенденция да оказва натиск на границите на една художествена институция“, добавя тя, имайки предвид обезсърчаващите предизвикателства, породени от известните амбициозни и провокативни инсталации на художника.
За разлика от по-злополучните схеми на Бюхел, включително нереализираната „Тренировъчна площадка за демокрация“, потенциален дистопичен американски град, който почти фалира Масачузетския музей за съвременно изкуство, преди да бъде отменен през 2007 г., „Monte di Pietà“ е фокусиран отговор до конкретна сграда, на място със специфични проблеми.
Един отговор на тези местни проблеми е криптовалутата, която Бюхел създаде за проекта, наречена Schei, която е достъпна само за постоянно намаляващото местно население на Венеция. Жителите могат да вземат 100 000 от тези жетони безплатно и да ги търгуват; всяка стойност, създадена чрез продажбата им, ще бъде „реинвестирана в инициативи в полза на гражданите и жителите на Венеция“, според уебсайта на токена.
Обратно в пространството на проекта, видео показва нещастната TikTok „granfluencer“ Regina de’ Schei, която се опитва и не успява да купи чаша просеко със своите крипто токени.
Търгът, предвиден в каталога за 25 ноември, няма да се състои. Това е измислица - проектът просто ще бъде закрит. Заетите произведения на изкуството ще бъдат върнати на техните собственици, а повечето от другите материали ще се върнат в благотворителни магазини, според Коста от фондация Prada.
Palazzo Ca’ Corner della Regina няма да бъде продаден. Фондацията ще отвори отново пространството с още една грандиозна изложба на съвременно изкуство. Милиони туристи ще продължат да се тълпят във Венеция. Но по-широкото усещане за фалит, което Бюхел толкова силно формулира, няма да изчезне.
Други новини от тази категория
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Двоен портрет на Рубенс и Ван Дайк, открит 45 години след кражба
Последната творба на Банкси от серията му с животни се появи в лондонския зоопарк
Националната галерия в Лондон придоби значима творба на Лорънс Алма-Тадема
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Двоен портрет на Рубенс и Ван Дайк, открит 45 години след кражба
Последната творба на Банкси от серията му с животни се появи в лондонския зоопарк
Националната галерия в Лондон придоби значима творба на Лорънс Алма-Тадема
Коментари | 0 коментара
Добавете коментар
Добавете коментар
Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!