С оценка между 6,500,000 – 10,000,000 паунда, тази скулптура на Джеф Кунс ще бъде инсталирана на площад Сейнт Джеймс, в непосредствена близост до централата на Кристис в Лондон, от 30 септември 2024 г. до 9 октомври 2024 г. Тази творба е на търг след успеха на Маймуната балон (Магента), продадена през 2022 г. за 10 136 500 паунда. Еволюция на прочутата поредица Celebration на Кунс, която започна през 1993 г. и включва някои от най-емблематичните му творения – като Кучето балон (1994-2000) – тази скулптура е една от петте уникални версии (червено, магента, синьо, жълто и оранжево ).
Катрин Арнолд, заместник-председател на Изкуството на 20-ти/21-ви век и ръководител на Следвоенно и съвременно изкуство на Европа в Кристис: „След грандиозния успех на Маймуната балон (Магента), която беше продаден за 10,1 милиона паунда в Кристис Лондон през 2022 г., ние сме развълнувани да представим Маймуната балон (Синьо) (2006-2013) за първи път на търг. Изложена преди това в галерия Newport Street Gallery през 2016 г. и Palazzo Strozzi, Флоренция през 2021-2022 г., творбата е триумф във формален блясък и технически постижения, усъвършенствани в продължение на седем години от художника. Това е шедьовър с парадоксална сила, чиито противоречия осцилират между умопомрачителна сложност и пълна простота; сериозност и игра; поп култура и нашите най-дълбоки първични структури на митове и вярвания. Представлява нещо, което е по-голямо от нас, но е част от всички нас. Въпреки цялото си повърхностно напрежение и необикновено присъствие, скулптурата съдържа и държи зрителя, канейки го във въображаем свят. Произведението ще бъде поставено на площад Сейнт Джеймс от 30 септември до 9 октомври и очакваме с нетърпение да посрещнем посетителите, за да му се насладят лично.“
Маймуната балон на Джеф Кунс (Синя)
• Темите за въздуха, дъха и раздуването отдавна са централни в практиката на Кунс. Той започва да изследва раздуващи се обекти още през 1979 г. със своите Inflatables, които намират двойници в затворените, флуоресцентно осветени прахосмукачки, които той излага като The New през следващата година. Серията Equilibrium от 1985 г. включва баскетболни топки, окачени в резервоари с вода, тежки плаващи устройства, направени от бронз. Неговият емблематичен заек от неръждаема стомана, пряк предшественик на животните с усукани балони, се появява през 1986 г.; Кучето Балон пристига като част от широкомащабната поредица Celebration, започнала в началото на 90-те години, която преосмисля обекти, свързани с важни събития като рождени дни, Великден и Свети Валентин.
Наред с Лебедът балон (2004-11) и Заекът балон (2005-10), маймуната балон (Синьо) представлява еволюция на тези творби, развивайки техния изобилен дух и сложно, объркващо присъствие.
Величествена визия, създавана седем години, Маймуната балон (Синьо) (2006-13) е скулптурната практика на Джеф Кунс, която достига необикновени нови висоти на формален блясък, технически постижения и чисто, вдъхващо страхопочитание въздействие. Завършена в навечерието на ретроспекцията на кариерата на художника в Музея на американското изкуство Уитни, Ню Йорк, нейната съблазнителна форма, монументален мащаб и отразяваща, богато оцветена повърхност улавят същността на работата му. Кунс непрекъснато изследва иконографията на детската невинност, за да подчертае желанията и радостта, които оживяват връзката ни с изкуството.
Маймуната балон (Синьо) е една от петте уникални версии на Маймуната балон, всяка от които е изработена от огледално полирана неръждаема стомана с прозрачно цветно покритие: другите са оцветени в червено, магента, жълто и оранжево. Развивайки речника на серията Celebration, която включва първия надуваем колос на Кунс, емблематичната скулптура Кучето балон (1994-2000), Маймуната балон (Синьо) достига върха на лъскавото, безтегловно съвършенство. Простиращ се на шест метра от главата до опашката и висок почти четири метра, тя се извисява като сфинкс или тотем, ефимерна играчка, превърната във възвишен, извънземен обект на поклонение.
Със своята пирамидална структура и въртяща се, конзолна опашка, Маймуната балон (Синьо) може да се разглежда като абстрактно, почти архитектурно присъствие. Неговите изчистени линии и геометрия на космическата ера напомнят за работата на Константин Бранкузи, бащата на модернистичната скулптура. Формата му съдържа множество слоеве на абстракция, от представяне на маймуна до балон и монолитна скулптура, сякаш издигната от реалността до метафизичен идеал.
Маймуната балон (Синьо)) отразява ключови моменти от живота на Кунс и универсални етапи, смесвайки личната история с по-широки теми. Кунс разглежда надуваемото като метафора за човешкото състояние, където дъхът символизира жизнената енергия - същност, която може да бъде екстернализирана, представляваща баланса между нашия вътрешен и външен свят.
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
До края на месеца Националните есенни изложби в Пловдив представят водещи творци на българската арт сцена
Масивните скулптури на Аниш Капур превземат най-голямата катедрала в Обединеното кралство
Корици на Конституцията показа изложба във Велико Търново
Добавете коментар