Въпреки че е най-известен с картините си, Пикасо прави графики през цялата си кариера, често в периоди на интензивна работа, произвеждайки общо около 2400 броя. Колекцията от отпечатъци на художника в Британския музей нарасна значително през последните години и сега е най-голямата колекция в Обединеното кралство, наброяваща над 500 броя.
Автобиографичният характер на творбите на Пикасо означава, че неговите отпечатъци предлагат уникални прозрения за неговия живот и любов, както и неговата креативност и необикновена артистична визия. Изложбата представя дългогодишната, макар и понякога епизодична ангажираност на художника с отпечатването от неговия период на формиране в Париж в началото на 20-ти век до последните години в началото на 70-те години. Тя също така изследва отношенията на Пикасо с неговите съпруги и любовници и неговите понякога нежни, но понякога тревожни изображения на секс.
Без формално обучение по графика, Пикасо прави първия си отпечатък през 1899 г. на 17-годишна възраст, но едва през 1904 г. той се ангажира напълно, създавайки първия си професионален отпечатък – The Frugal Meal (1904). Офортът, който се смята за една от най-силните му творби въобще, част от Синия период на художника (1901-04), е акцент в изложбата.
“Picasso: printmaker” завършва с това, което се смята за най-голямото графично постижение от последните му години – 347 Suite. През 1968 г., на 86 години, Пикасо създава 347 гравюри, сухи игли и акватинти за по-малко от седем месеца, докато размишлява върху своя живот, постижения и наследство. Серията е излияние на неговите мисли и тревоги по онова време, функциониращ като визуален дневник и също така демонстрира подхода му към графиката като средство, чрез което да разказва истории и да изследва идеи.
Създаването на графики изисква Пикасо да работи в сътрудничество с професионални печатари и връзките му с ключови майстори печатари през целия му живот помагат за оформянето на продукцията му. Той прави дълбоки щампи, литографии и линогравюри, усвоява техники и след това развива нови и нетрадиционни методи. Творбите в изложбата подчертават дарбата на Пикасо да усвоява бързо практическите познания на тези висококвалифицирани занаятчии и показват как те на свой ред са били предизвикани да прокарат техническите си граници, за да съответстват на неговите безмилостни експерименти.
Фокусът върху Пикасо като график показва жизненоважното значение на тази дейност в неговата дълга артистична кариера и продължаващото му значение като един от най-креативните, експериментални и влиятелни таланти.
Катрин Даунт, куратор на модерни и съвременни отпечатъци, споделя: „Пикасо прави графики през цялата си кариера и се наслаждава на творческото предизвикателство, което предлага изучаването на нова техника. От офортите, които прави в Париж в началото на 1900 г., до широкомащабните цветни линогравюри от началото на 1960 г., той демонстрира дълбоко разбиране на средата и желание за експерименти и нововъведения. Тази изложба изследва графиката на Пикасо от 1904 до 1971 г., завършваща с група от творби от 347 Suite, забележителна експлозия на графиката през 1968 г., когато художникът е на 86 години. За Пикасо графиката се превръща във формата на изкуство, чрез която той може да разказва истории и следва мисъл или идея. Малко художници са допринесли повече за средата през 20-ти век.“
Picasso: printmaker се провежда от 7 ноември 2024 г. до 30 март 2025 г. в зала 90 на Британския музей.
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Франс Халс. Майстор на мимолетния момент в Берлин
Добавете коментар