НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
БАН: Възможно е да имало фрезии у нас през 1934 (11.08.2010)
artprice.bg се обърна към Ботаническата градина към БАН с въпрос, възможно ли е Цанко Лавренов да е виждал фрезии през 1934? Оттогава датира една от картините, обявена за менте от Лаврен Петров - "Цветя и плодове". Мнението на Ружа Маринска е, че по това време в България не са били известни нарисуваните цветя - фрезии, затова произведението не е истинско.
Публикуваме отговора на БАН:
Като култивирани цветя Фрезиите навлизат в Европа в края на 19-ти век през Италия от Ботаническата градина в Падуа, след това в Германия и Англия. Това е в периода 1874 – 1884 г. Но идвайки като нови растения от Южна Африка те първоначално са се отглеждали дълго време само в Ботанически градини и частни оранжерии.
Възможно е фрезиите да са били внесени чрез някои от цветарските фирми и магазини работили в периода 1920-1944 г. в София, на които е възможно да е имало филиали и в Пловдив. Някои от тях са внасяли рязян цвят и цветя от Италия, като напр. „магазина на Артур Райтер, в който се внасяли цветя от чужбина, и където често са се срещали известни общественици , художници и други хора на изкуството” (това е от книгата на Гена Папазова – „Цветарството в България”, 1989г. Земиздат).
Засега не намерихме категорични писмени данни за промишлено отглеждане на Фрезии през 1934 г. в България. Данни за първи промишлени отглеждания и то на малки площи има едва от 1950 г.
При гледане на картината ни направи впечатление, че в натюрморта са съчетани късно-летни и есенни плодове като ябълки, круши и грозде с пролетно цъфтящи цветя като лале и фрезии. За тях в периода, в който трябва да е рисувана картината, не са съществували все още начините за форсаж на луковични растения в по-късен сезон от годината, като късно лято или ранна есен.
Това е с което в момента може да Ви бъдем полезни, ако попаднем на други сведения или материали може да ви пишем.
С уважение от екипа на Ботаническата градин при БАН, София
Доц. Д-р А. Петрова и Диана Венкова – биолог - ботаник
Както става ясно от писмото, не е невъзможно фрезии да е имало през 1934 у нас. В същото време интересът на ботаниците е провокиран от факта, че авторът на картината, който и да е той, е събрал есенни плодове с пролетни цветя. Ако нещо, освен художественото майсторство, прави една картина интересна, то това е "нереалното", което изглежда като реално. Едно от главните определения за изкуството, които аз знам е, че то "винаги нещо казва повече". Така че това невъзможно съчетание по-скоро изпраща "Цветя и плодове" в света на изкуството, отколкото - в този на фалшификатите. Независимо от автора. И доказва, че поне единият от елементите в картината не е рисуван от натура. Т.е. дори е възможно художникът да е гледал плодовете от натура, а цветята - на снимка. Защо такива елементарни детайли убягват от зоркото око на големите специалисти, няма да питаме.
И още нещо. В момента в Националната галерия на Великобритания тече изложба Фалшификати и Оригинали. Една от картините - Портрет на Стар Мъж във Фотьойл е смятана за творба на Рембранд до 1960 г. Тя е в списъка на най-силните творби на Рембранд във Великобритания и Кенет Кларк пише за това, спирайки се на Венецианския аспект в живописването. След 1960 се установява, чрез химически анализ, че платното не от Рембранд, а подписът е фалшив. Никой обаче не се нахвърля върху Кенет Кларк или другите изкуствоведи, а картината все още виси в Националната галерия на Великобритания - с гордост. Защото е произведение на изкуството. Няма вездесъщи мнения. Но има цивилизовани начини да се говори по темата, които artprice.bg се опитва да въведе у нас чрез изложбата Фалшификати и Оригинали, която ще бъде открита в края на септември.
Всеки художник има слаби картини, често по-лоши от фалшификатите или "погрешно атрибутираните му произведения" . Някои фалшификати дори се смятат за част от историята на изкуството и висят в големите музеи.
Разбира се, има и ментета, които е заслужават да влизат в този списък. Но кой решава кое "да", кое "не"? Ружа Маринска? Доротея Соколова? Наследниците? Кенет Кларк? Мисля, че в някои случаи публиката трябва да бъде оставена сама да реши, а мненията да се представят цивилизовано в една изложба.
Други новини от тази категория
Посмъртната маска на Егон Шиле бе продадена за рекордна цена на търг. Ai-Da, хуманоидният робот художник също надмина очакванията
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Историята на Grand Palais в пет исторически изложби
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Историята на Grand Palais в пет исторически изложби
Коментари | 0 коментара
Добавете коментар
Добавете коментар
Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!