"Ортодоксалното е гробът на интелигенцията, а неортодоксалното е ключът към моята личност" - Вивиън Уестууд обявява тази сентенция на Бертран Ръсел за свой основен девиз.
На 8 март 2011 г. The Museum at the Fashion Institute of Technology, Ню Йорк, ще представи изложбата „Вивиан Уестууд 1980- 89”. Експозицията проследява развитието на стила на известната британска дизайнерка за периода 1980-89 г.
Англичаните обичат да наричат Вивиан Уестууд третата кралица на Великобритания, след Елизабет Втора и „желязната лейди” - Маргарет Тачър. Още със своята поява на дизайнерската сцена Уестууд разтърсва изоснови света на модата. Тя е сред десетте най- влиятелни световни дизайнери на 20 век.
Вивиан Уестууд е родена на 8 април 1941г. в Блосъм, Дербишир, Англия. Учи един семестър в Школата за изкуства "Хароу". Известно време работи като учителка. През 1971 година Уестууд за пръв път се изявява на дизайнерската сцена. Същата година заедно с Малкълм Макларън (студент по история на изкуството и продуцент на пънк- групата “Секс пистълс”) откриват бутик “Let It Rock”, преименуван на “Sex” през 1974. Вторият бутик на Вивиан Уестууд се нарича “Носталгия по Калта” и е открит през 1984 година в Лондон. По това време тя вече е сред петимата най-добри дизайнери в света, редом с Ханае Мори, Калвин Клайн, Джанфранко Фере и Клод Монтана. От 1989 до 1991г. Уестууд е професор по мода във Виенската академия по приложни изкуства. В две поредни години - 1990 и 1991, тя е обявявана за дизайнер на годината във Великобритания. Когато през 1992 година става носителка на Ордена на Британската империя, Вивиан Уестууд не пропуска да скандализира кралското семейство и отбраната елитна публика, появявайки се на официалната церемония без бельо.
Скандалната дизайнерка е позната по света с различни марки: “Вивиън Уестууд голд лейбъл”- ориентирана към висшата мода, “Вивиън Уестууд ред лейбъл” - насочена към младите потребители ,“Англомания”- предназначена за всекидневието в стил унисекс, “Мен”- за представителите на мъжкия пол и др.
Първата колекция на Уестууд носи името "Пирати" и е представена през 1981 година в зала "Олимпия" в Лондон. Дизайнерката прекарва месеци в историческите музеи, където черпи идеи за работата си по Пиратската колекция. Модернистичните й корсети и кринолини предизвикват фурор. Комбинациите от съвременни материали и архаични техники на рязане и шиене стават нейна запазена марка.
В следващите си колекции Вивиан Уестууд използва много етно елементи от всички краища на света – от Южна Америка до Шотландия. Тя не спира да шокира публиката.
Оттук нататък хрониката е показателна за стремителното развитие на дизайнерката на модната сцена.
През различните етапи на творческата си еволюция Вивиън Уестууд обогатява световния моден дизайн с възвръщането на интереса към обувките с високите платформи; широките ботуши и романтичните ризи с жабо; миникринолините и аристократичните яки; носенето на бельо- сутиени и корсети над дрехите; носенето на причудливи шапки и използването на пера като украшения; собствена интерпретация на турнюрите и фетишизиране на корсетите, бикините.
Извън скандалите и провокативното си поведение Вивиан Уестууд има огромен принос за развитието на модата като изкуство. Тя пробужда интереса и любопитството както на другите дизайнери, така и на самата публика към миналите епохи от историята на изкуството. “Когато не знам какво да правя- казва дизайнерката-, просто поглеждам назад в историята, там има огромен запас от идеи.“ Уестууд превръща комерсиалните модни ревюта в шоу-спектакли. Тя театрализира модата, показвайки истинските й възможности като самостоятелен вид изкуство.
Експозицията, представяща творчеството на Вивиан Уестууд в периода 1980-89 г., може да бъде видяна до 2 април 2011г. в The Museum at the Fashion Institute of Technology, Ню Йорк.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар