На 16 април в De La Warr Pavilion, Великобритания, ще бъде открита изложба на една от емблематичните фигури в изкуството на 20 век - Джон Кейдж.
Тази необикновена по своя характер изложба е първата ретроспектива на Джон Кейдж в Обединеното Кралство. Изложбата, наречена „Всеки ден е добър ден”, представя художественото творчество на гениалния американски композитор - Джон Кейдж.
Кейдж е от онези многостранно развити личности, които носят новаторски дух в изкуството на 20 век. Освен композитор, Джон Кейдж е и философ, поет, музикален теоретик и художник. Той е основоположник на електронната музика и един от първите експериментатори в областта на музиката като цяло. Критиците го определят като най- влиятелния композитор на 20 век.
Кейдж е най-известен със своята музикална композиция „4’33”. В рамките на музикалното изпълнение с продължителност 4 минути и 33 секунди не е изсвирена нито една нота. По време на изпълнението се отдава приоритетно значение на звуците, произведени от публиката в залата. Наблюдателят е важен - тази революционна смяна на дискурса повлиява осезателно върху развитието на изкуството от времето на Джон Кейдж до ден днешен.
В своите художествени творби авторът отдава особено важна роля на случайността. Той разпръсква камъни върху белия лист и снема техни отпечатъци от произволните позиции, на които те са попаднали. Кейдж експериментира с изгаряния или потапяния на хартията. Със своята „наранена” тъкан творбите му въздействат изключително силно върху зрителя.
В експозицията ще бъдат включени 100 негови произведения, сред които рисунки, акварели и графики. Изключително богатата ретроспектива обхваща цялото творчество на Кейдж.
Тази изложба е уникална и като организация. Експозицията е подредена с помощта на компютърна програма, вдъхновена от древната китайска философия – Идзин. Кейдж също използва този философски метод при създаването на своите творби. Идзин или „книгата на промените” е древна игра, отразяваща дълбоката китайска философия. Играта разчита на принципа на случайността - хвърлят се определен брой стръкове бял равнец и спрямо тяхното групиране при падането се гадае. Изградена на същия принцип, компютърната програма експонира и групира произведенията в изложбата на принципа на случайността.
Този принцип на експониране е в синхрон със самите произведения, които също са изградени на принципа на случайността - както като направа, така и като философска същност. Джон Кейдж изповядва идеята, че обектите и тяхното групиране във времето и пространството е в пряка взаимозависимост със субективните психически състояния на наблюдателя. Тази гледна точка намира съответствие в научните теории на една от емблематичните фигури в психологията и философията на 20 век – К. Г. Юнг.
Експозицията, представяща художествените творби на Джон Кейдж, ще остане до 5 юни 2011г. в изложбените зали на De La Warr Pavilion, Великобритания.
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Франс Халс. Майстор на мимолетния момент в Берлин
Добавете коментар