Легендарната ювелирна къща „Фаберже” прекратява дейността си след Октомврийската революция през 1917 г. Днес обаче, тя възобновява изработката на прочутите си великденски яйца. 93 години след преломните за Русия събития, Фаберже се възвръща в бижутерския бизнес благодарение на Брайън Гилбертсън - бизнесмен от ЮАР, който през 2007 г. купи славното й име за сумата от 38 милиона долара. Следвайки традицията на прочутите имперски образци, изработени от Карл Фаберже за фамилията Романови, новата колекция от 12 яйца се отличава с добре познатите характеристики: скъпоценни материали, перфектна изработка, пищни детайли, плод на невероятна творческата фантазия. Новата колекция ще бъде показана в Женева от 18 юли до 21 август. Всяко едно от произведенията ще има цена не по-малка от 600 000 долара. Новата колекция носи наименованието „Les Fameux de Fabergé”. Дизайнът на тези бижута, чиито брой е равен на броя на месеците в годината, е вдъхновен от руските поговорки. Например, един от моделите - High Tech Egg, отговаря на мъдростта „Човек сам кове своето щастие”, Mosaic Egg – на „Старата любов ръжда не хваща”, Diamond Egg – „Гениалните неща са прости” и т.н. Сред останалите са още: Diaghilev Egg, Ribbon Egg, Cherry Egg, Train des Fleurs Egg, Chimère Egg, Snake Egg.
Историята на Фаберже
Прочутата ювелирна къща Фаберже е основана в Русия през 1842 г. Историята на фамилия Фаберже датира от 17 век и започва със семейство Фаври, живеещи в провинция Пикардия, северна Франция. През 1865 г. Фаври напускат родината си след като върху тях е оказан натиск заради религиозните им убеждения. Архивни документи сочат, че Фаври променят името си на Фабриер, а през 1825 г. приемат наименованието Фаберже. През втората половина на 18 век Жан Фаври бил собственик на плантация с тютюневи насаждения. През 1800 г. наследникът му се установява в Естония (тогава Ливония), а през 1814 г. се ражда Густав Фаберже, който ще прочуе името на семейството. През 1830 г. той пристига в Санкт Петербург, за да усвои тънкостите на ювелирното изкуство. Негов учител е Андреас Фердинанд Шпигел, известен с изработката на красиви златни ковчежета. През 1841 г. Густав получава званието "майстор на ювелирни изделия". На следващата година амбициозният млад мъж отваря и първия си бижутериен магазин на централна улица в Санкт Петербург. През 1846 г. се ражда първият му син Петер Карл Фаберже, известен като Карл Фаберже. Момчето завършва училище, а впоследствие продължава обучението си в Дрезден. На 18 г. младият Карл тръгва на обиколка из Европа, посещава най-известните музеи в Англия, Германия и Франция, запознава се с най-добрите бижутери по онова време.
През 1872 г. 26-годишният Карл се завръща в Санкт Петербург. Скоро след смъртта на баща си той става "майстор" и поема семейната фирма, към която се присъединява и брат му Агафон. По това време Карл се занимава с реставрационни работи в Ермитажа. Именно там той получава покана да участва в мащабна изложба на изкуството на Русия. Един от експонатите, с които Карл се представя, е копие на гривна от 4 век преди новата ера. Цар Александър III е впечатлен от изработката и заявява: гривната е толкова красива, че трябва да бъде изложена в Ермитажа като пример за майсторството на руските бижутери. През 1855 г. Фаберже са избрани за царски бижутери, което дава нови възможности на Карл. Фирмата му използва скъпоценни и полускъпоценни камъни, които се превръщат в миниатюрни фигурки на цветя, хора и животни. Истинският възход на Фаберже обаче започва, когато фирмата открива магията на комбинацията злато - емайл.
Александър III решава да направи необичаен подарък на любимата си съпруга Мария Фьодоровна и Фаберже се заема със задачата. Във Великденската сутрин на 1885 г. Карл бърза към царския дворец с изящно яйце. Императрицата е изумена - в ръцете си държи шедьовър от бяло злато. Оказва се, че яйцето се отваря и от него се показва жълтък. В жълтъка пък се крие златна кокошка с рубинени очи. Кокошката крие миниатюрно копие на императорската корона, направено от злато и диаманти, както и рубин, който Мария Фьодоровна да носи на врата си. Яйцето остава в историята с името "Кокошката". Императрицата е очарована. Александър III пък е доволен от ефекта на изненадата и слага начало на традиция всяка година да подарява по едно яйце на жена си. Синът му я продължава, с тази разлика, че на Фаберже се поръчват по две яйца - едно за съпругата на Николай II и едно за майка му. Смята се, че Фаберже е създал около 50 яйца за царската фамилия. Освен това, той е изработвал яйца и за частни клиенти - около 12 броя.
За съжаление Октомврийската революция слага край на славната марка „Фаберже”. След драматичните събития царският бижутер на злополучната фамилия Романови закрива фирмата си и бяга в Швейцария. Там той умира на 20 септември 1924 г. Съветската власт разпродава на американски колекционери цялата колекция на убитите Романови, а днес шедьоврите са пръснати из цял свят.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Добавете коментар