„Frieze art fair” - най-голямото изложение за съвременно изкуство в Лондон, представящо единствено плеяди от най-престижните световни галерии и произведения на живи и действащи художници, приключи на 16-ти октомври 2011 г. Всяка година то привлича хиляди известни колекционери от цял свят. В продължение на три дни повечето галерии успяха да продадат произведенията на художниците, които представят, но общата равносметка е, че колекционерите купуват предпазливо, предпочитайки произведения на познати и известни имена в арт средите.
Някои от павилионите реализираха голям успех и приходи, продавайки всички свои произведения още в деня на откриването, но за повечето от тях откупките не се осъществяваха веднага, като повечето от потенциалните купувачи се колебаят преди да вземат своето окончателно решение. „Хората се чувстват по-уверени, купувайки произведения на художници, които имат изложби в музеите”, казва Нийл Венман от галерия „Hauser & Wirth”. Той е продал произведения на Анри Сала, който има изложба в „Serpentine Gallery”, Вилем Сансал, представящ своите произведения в „Whitechapel” и световноизвестния видео-арт артист – Пипилоти Рист. Мариан Гуудман представя нови произведения на Герхард Рихтер, които в момента предизвиква тълпи от хора в „Тейт Модърн”. Неговото произведение „Strip (CR921-1)” е продадено на музей за сумата от 1,500,000 британски лири. Британския колекционер Дейвид Робърт пък се сдоби с произведение на двама от номинираните за награда „Търнър” 2011г. – Карла Блек и Мартин Бойс за сума от около £40,000.
Всъщност, тази година има голяма промяна по отношение на концепцията в продажбите на „Frieze”. Арт изложението, което е установено с цел да популяризира произведенията на младите художници, се оказва, че много по-лесно продава творбите на големите имена в съвременното изкуство, отколкото много по-евтините произведения на „прохождащите” художници. Франсоа Шантала (François Chantala), партньор на Томас Дайн, е продал произведение на Глен Лион (Glenn Ligon) за сумата от £200,000 на презокеанска фондация, а произведението на Трейси Емин „And I said I Love You” за £60,000. „Галериите изпитват сериозни затруднения да продават произведенията на млади артисти, които са на много по-ниски цени, поради факта, че купувачите се страхуват да ги купуват и ги смятат за рискована инвестиция.”, заявява Скот Райт (Scott Wright) от галерия „Victoria Miro”.
За сметка на това, Дейвид Джуда от галерия „Annely Juda”, заявява че продава както скъпи произведения – картина на Дейвид Хокни за £580,000, така и по-евтини, като произведение на Роджър Аклинг за £3,000 до £5,000, но нищо по-съществено между тези продажби.
Произведения на по-допустими цени се предлагат в изложението на “Frieze”, наречено „The Frame” (Рамката), посветено на изгряващите художници, чиито произведения са привлекателни предимно за институционалните купувачи. Галерия „Bischoff/Weiss” е продала две от видео-арт творбите на Рафаел Зарка, всяко от което струва € 7,000. Едно от тях е купено от европейски музей, а другото от музей в Тасмания. Забелязва се отсъствието на сериозни купувачи от САЩ в първите дни на изложението, за сметка на множество белгийски, германски и италиански колекционери.
Въпреки, че повечето арт дилъри са доволни от своите продажби, се налага мнението, че тазгодишното изложение е лишено от вълнуващи или рисковани произведения, които преминават отвъд разбиранията за конвенционално произведение, създадено за музейна или галерийна среда. „Това е най-консервативният „Frieze” до този момент, представящ произведения, харесващи се на колекционерите”, споделя Брус Хейнс (Bruce Haines), директор на „Ancient and Modern”.
Рентгенов анализ на картина на Гоген разкрива скрити детайли... и мъртъв бръмбар
Яйои Кусама прави премиера на Infinity Room в NGV в Мелбърн
Седмо издание на международния фестивал за дизайн МЕЛБА
СГХГ представя изложба Европа в България
Добавете коментар