Home >> ArtPedia >> Details
Main data
painting/ oil painting


. МАСЛЕНА ЖИВОПИС - живопис, рисувана с маслени бои, най-важната и най-широко разпространената живописна тех¬ника, при която за свързвател на боите се употребяват растителни масла. Боите са багрила (пигменти) от минерален и органичен произход, разтворени в бързосъх¬нещо растително масло (ленено, по-рядко орехово, маково, конопено) или в полусъхливо слънчогледово масло, което ги споява в пастъозен вид. Има и маслени лакови бои, чието свързващо вещество съдържа и лакове (разтвори на безцветни смоли, восъци или балсами в ленено масло, етерични масла, спирт, терпентин). Боите се произвеждат и продават в затво¬рени туби, от които при работа се изстискват малки количества върху палитра. При рисуване маслените бои се разреждат още с ленено масло (безир), терпентин и др. С тях се рисува на платно, по-рядко на картон и дъска, специално грундирани с лепилна емулсия. М. ж. е прилагана и за стенопис (П. Веронезе), но полученият плътен реалистичен ефект влиза в осезате¬лен разрив с архитектурната плоскост. След изсъхването маслените бои обра¬зуват трайна, еластична и химично-устой¬чива цветна покривка. С време тя леко по¬тъмнява, напуква се или се сгърчва, особе¬но при бързосъхнешите масла. Затова обикновено скоро след изсъхването картината се покрива с тънък слой прозрачен лак - вернис. Терминът Маслена живопис се означава в каталозите като "маслени бои", съкратено "м. б" или "масло".
Маслените бои дават плътни, лъскави то¬нове, с които може да се постигнат наси¬тен колорит и пластична моделировка на формите; от друга страна, масленият им състав и разтворител, тяхната пастьозност позволяват те да се полагат и в тънки, нежни и прозирни преходи и полуто¬нове, с което може да се предадат светло¬сянката, въздушното сияние и вальорите на светлината и пространствената далечина, както и трепетите на човешкото лице. По тия си качества Маслената живопис. е най-доброто и подходящо средство за постигане на реалистична правдоподобност и изразителност. Маслените бои са известни още през Х в., по-широко се разпространяват от края на 14ти и през 15ти в., когато са усъвършенствувани от фламандския художник Ян Ван Ейк. Дотогава се е рисувало с по-бистрите акварелни бои (акварелна и фрескова живопис); с восъчни,бои (енкаус¬тика) и с темперни бои. ДО ХУII в. пове¬чето ренесансови художници продължа¬ват да смесват маслените бои с темперни, след което маслените стават главно изо¬бразително средство на европейската жи¬вопис. Смесената техника обаче се явява понякога и в съвременната живопис. Отчасти у Рембранд, в ново време у импресионистите, някои експресионисти, та¬шисти и абстрактни художници М. ж. позволява да се натрупват с четка или с нож масивни количества багрени маси - петна и мазки - в картината и да се създават изразителни или маниерни фактурно¬пластични ефекти. Основни технически разновидности на М. ж. са многослойна¬та живопис и ала прима.
Френският абстрактен живописец Серж Поляков разтваря боите в олио, което съхне дълго, но придава своеобразна "съсирена" фактура на цветните плоскости. В България М. ж. е въведена през Възраждането от академично образованите в чужбина художници Н. Павлович, Ст. Доспевски, Хр. Цокев, Ив. Димитров. До тогава бълг. зографи--етенописци и иконописци, рисуват главно с темперни бои.

Източници: Енциклопедия на изобразителните изкуства в България, БАН

Personal area
Enter
Register now!
Sign up in the largest Bulgarian site for art and you can view works for sale, detailed information about authors and auctions. You can publish your works for sale and auctions, to add information for authors.
Register now!
Bulletin
Subscribe for the newsletter of ArtPrice.bg in order to receive up to date information directly in your email!