Home >> ArtPedia >> Details
Main data
Peizaj


ПЕЙЗАЖ (фр. paysage, нем. Lапdschaft - гледка от страната) - живописно или графично изображение най-вече на природна гледка. Пейзажният жанр включва и градския, селския, и индустриалния пейзаж, със или без природна рамка. Пейзажът може да бъде чист пейзаж или оживен с човешки и животински фигури, превозни средства и др. Пейзажът може да бъде и като фон, среда на битова, историческа и др. композиция.


Пейзажът ни напомня, че всички ние сме част от едно цяло, което, за удобство наричаме природа.  От художника-пейзажист се очаква да улови географската характерност на местността или селището, природните или архитектурните форми, пространството, светлината, въздушната перспектива, вярното съотношение между близкия и далечния план, веществената специфичност на земята, водата, небето.
Художникът маринист трябва да улови и подаде убедително водната маса и нейната динамика - вълни, прибой.

Сред най-големите български пейзажисти са Генко Генков, Марио Жеков, Георги Баев.

Пейзажът се появява доста късно в изкуството - През 17ти-18ти век. Преди това можем да видим части от пейзаж в картините на Леонардо да Винчи, които издават нещо повече от топографски интерес. Но фактически преди 17ти век, преди появавата на Русо, Констабъл и Търнър, разходката сред природата, планините и др. са смятани за убежище на бандити и опасно място. Преклонението пред природата, пейзажът, както и работата на открито /пленер/ са невъзможни без гения на Русо, който създава теорията за сливането на човека и природата.

Пейзажът в България. С развитието на бълг. живопис най-късно като самостоятелен жанр се обособява пейзажът. По време на Възраждането природните мотиви заемат все по-голямо място в стенописите и иконите и се интерпретират значително по-реалистично, отколкото при средновековното изкуство. Наченки на пейзажен жанр в България се явяват във възрожденската стенописно-бояджийска украса на къщите - медальони и алафранги като съчетание с пейзажи (пристанища, градове, природа). Захарий Зограф прави пръв акварелни пейзажи изгледи от аязмото на Кукленския манастир и водопада при Бачковския манастир.


След Освобождението 1878 г.  природата като сюжет намира най-убедително художествено тълкуване във фигуралните пленерни композиuи и някои пейзажи на Ярослав Вешин и Иван Ангелов.


Едва през периода 1900 -1918 г. бълг. пейзаж бележи извънредно плодотворно развитие и добива престиж. През тези години се засилва тенденuията към ярка индивидуална изява на творците, стремящи се да изразят в произведенията си своя интимен мир и спеuифично светоусещане. През този период работят първите значителни бълг. пейзажисти - Н. Петров, Ат. Михов. Ал. Мутафов, Ас. Белковски и др.

Personal area
Enter
Register now!
Sign up in the largest Bulgarian site for art and you can view works for sale, detailed information about authors and auctions. You can publish your works for sale and auctions, to add information for authors.
Register now!
Bulletin
Subscribe for the newsletter of ArtPrice.bg in order to receive up to date information directly in your email!