На 16 април в De La Warr Pavilion, Великобритания, ще бъде открита изложба на една от емблематичните фигури в изкуството на 20 век - Джон Кейдж.
Тази необикновена по своя характер изложба е първата ретроспектива на Джон Кейдж в Обединеното Кралство. Изложбата, наречена „Всеки ден е добър ден”, представя художественото творчество на гениалния американски композитор - Джон Кейдж.
Кейдж е от онези многостранно развити личности, които носят новаторски дух в изкуството на 20 век. Освен композитор, Джон Кейдж е и философ, поет, музикален теоретик и художник. Той е основоположник на електронната музика и един от първите експериментатори в областта на музиката като цяло. Критиците го определят като най- влиятелния композитор на 20 век.
Кейдж е най-известен със своята музикална композиция „4’33”. В рамките на музикалното изпълнение с продължителност 4 минути и 33 секунди не е изсвирена нито една нота. По време на изпълнението се отдава приоритетно значение на звуците, произведени от публиката в залата. Наблюдателят е важен - тази революционна смяна на дискурса повлиява осезателно върху развитието на изкуството от времето на Джон Кейдж до ден днешен.
В своите художествени творби авторът отдава особено важна роля на случайността. Той разпръсква камъни върху белия лист и снема техни отпечатъци от произволните позиции, на които те са попаднали. Кейдж експериментира с изгаряния или потапяния на хартията. Със своята „наранена” тъкан творбите му въздействат изключително силно върху зрителя.
В експозицията ще бъдат включени 100 негови произведения, сред които рисунки, акварели и графики. Изключително богатата ретроспектива обхваща цялото творчество на Кейдж.
Тази изложба е уникална и като организация. Експозицията е подредена с помощта на компютърна програма, вдъхновена от древната китайска философия – Идзин. Кейдж също използва този философски метод при създаването на своите творби. Идзин или „книгата на промените” е древна игра, отразяваща дълбоката китайска философия. Играта разчита на принципа на случайността - хвърлят се определен брой стръкове бял равнец и спрямо тяхното групиране при падането се гадае. Изградена на същия принцип, компютърната програма експонира и групира произведенията в изложбата на принципа на случайността.
Този принцип на експониране е в синхрон със самите произведения, които също са изградени на принципа на случайността - както като направа, така и като философска същност. Джон Кейдж изповядва идеята, че обектите и тяхното групиране във времето и пространството е в пряка взаимозависимост със субективните психически състояния на наблюдателя. Тази гледна точка намира съответствие в научните теории на една от емблематичните фигури в психологията и философията на 20 век – К. Г. Юнг.
Експозицията, представяща художествените творби на Джон Кейдж, ще остане до 5 юни 2011г. в изложбените зали на De La Warr Pavilion, Великобритания.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар