Home >> ArtPedia >> Details
Main data
Djoto Di Bondone ((?1267 – 8 януари 1337))


Djoto Di Bondone

Джото се ражда близо до Флоренция, в семейството на земеделеца Бондоне. Някои автори смятат, че истинското му име е съкращение от Амброджо (Амброджото) или Анджело (Анджелото).


Джорджо Вазари разказва в своите „Животописи на най-знаменитите художници, скулптори и архитекти“, че когато Джото станал на 10, баща му го пратил да пасе овцете и докато ги пасял, малкият рисувал върху земята и по камъните с остро камъче. Един ден художникът Чимабуе минавал случайно оттам и видял момчето да изобразява овца, толкова реална и съвършена, че незабавно попитал баща му дали може да го вземе чирак. Бащата на Джото се съгласил и така започнала кариерата на младия художник.


След завършване на обучението си, в течение на 12 години Джото работи в различни градове - Авиньон, Ферара, Неапол, Падуа, Равена, Рим, Верона, Салерно и други. През 1311 г. става член на флорентинската гилдия на художниците. В периода 1328—1333 г. е придворен художник на неаполитанския крал, Роберт Анжуйски. От 1334 г. е главен архитект на Флоренция. Джото умира през 1337 г. на 70-годишна възраст. Погребан е в Санта Мария дел Фиоре.
За оформянето на Джото като художник освен неговият първи учител, Чимабуе, голяма роля изиграва и Пиетро Кавалини. Повлияват му и идеите на св. Франциск Асизки за връщането към раннохристиянския идеал.
 

Сред най-известните творби на Джото са стенописите в капелата (параклис) на семейство Скровени в Падуа, посветени на епизоди от живота на Дева Мария и Исус Христос. Други известни негови фрески са тези в капелите на родовете Барди и Перуци в базиликата Санта Кроче. В капела Барди се намират известните шест сцени, посветени на свети Франциск. В капела Барди са изобразени сцени от живота на Йоан Кръстител и Йоан Евангелист. Смята се, че стенописите в базиликата на Св. Франциск в Асизи също са на Джото, макар че според някои изследователи те са по-скоро дело на негови ученици. Джото е автор и на много олтарни образи -„Полагането в гроба“ (галерия Уфици), „Успение Богородично“ и други.


Освен живописец Джото е и архитект. Той ръководи строежа на флорентинската катедрала Санта Мария дел Фиоре след Арнолфо Камбио. Негов е проектът за камбанарията ѝ.
Великият италиански художник, смятан за основоположник на ранното Възраждане, наблюдавал идването на Халеевата комета през 1302 година. Две години, след като е наблюдавал поредното приближаване към Земята на Халеевата комета, е започнал да рисува „Поклонението на влъхвите”.


Тогава все още не е имало телескопи и Джото е извършил своите наблюдения с просто око, но като художник. А всеки истински художник е и мислител. Та в тази фреска – знае я целият свят, той е нарисувал влъхви, дошли във Виетлеем, водени от звезда със странна форма. Точно в този момент, когато се е родил младенецът, наречен Исус.
Джото създава образ на света, който с основните си свойства - материалност и пространствена удълженост - е адекватен на реалния. Като използва редица известни по онова време похвати - ъгловите ракурси, опростената, или т.нар антична перспектива, той придава на живописното пространство илюзията за дълбочина, яснота и отчетливост на структурата. Освен това разработва и методите за тонално моделиране на формите с помощта на светлосянката - основният, наситен багрен слой постепенно се изсветлява, което дава възможност да се придаде на формите почти скулптурна обемност и в същото време да се запази сияещата чистота на цвета, както и неговите декоративни функции.


Джото има много последователи, които се наричат „джотески“. Най-известните от тях са Бернардо Дади, Аньоло Гади и Лоренцо Монако.
 

[Edit]

Personal area
Enter
Register now!
Sign up in the largest Bulgarian site for art and you can view works for sale, detailed information about authors and auctions. You can publish your works for sale and auctions, to add information for authors.
Register now!
Bulletin
Subscribe for the newsletter of ArtPrice.bg in order to receive up to date information directly in your email!