Какво се случва преди точно 100 години? Освен, че луксозният лайнер „Титаник” потъва и Амундсен прекосява Южния полюс, годината е известна с това, че представите на западния свят за модернизъм се преобръщат. През 1912г. се състои изложба, която ще провокира това да се случи, но тя не е организирана нито в центъра на модернизма – Париж, където тези артисти все още не са придобили такова признание, нито в Ню Йорк, където едва на следващата година ще състои „Armory Show”, което ще направи кубизма и Дюшан известни.
Тази изложба се е провела в Кьолн, Германия. На нея са били представени 125 произведения на Ван Гог, 26 на Сезан, 25 на Гоген, 36 на Едвард Мунк, 16 на Пикасо, заедно с произведения на немски авангардни течения като „Синия конник” или „Мост”. Картините били изложени наред със скулптури или произведения на приложното изкуство, въплъщаващи идеята за „тотално произведение на изкуството”, наследена от романтизма. Общият брой на изложените произведения надхвърля 650.
Изложбата е организирана в „Wallraf-Richartz Museum”, като e подпомогната от много колекционери, интелектуалци и частни галерии. За да бъдат побрани всички тези произведения, дори бил купен павилионът от Световното изложение през 1910г. в Брюксел и сглобен наново в Кьолн.
Тя става известна като изложбата „Sonderbund” (Internationale Kunstausstellung des Sonderbundes Westdeutscher Kunstfreunde und Künstler) или „Международно арт изложение на дружеството на западногерманските ценители на изкуството и артисти”. Целта на тази огромна по мащаби изложба е била да представи експресионизма и различните експресионистични групи в Европа. Освен, че това била единствената възможност на повечето хора да видят и да се докоснат до тези картини, поради факта, че репродукциите били с много лошо качество, те могли и да ги купят.
В изложбата са представени норвежки, шведски, немски, унгарски художници, давайки превес на френското изкуство. Само преди година Ван Гог предизвиква гнева на критиката, когато музеят закупува негово произведение. Сега на него са отделени 5 стаи, като се смята за „водача” на модерното изкуство, от който всички са повлияни.
Днес, 100 години по-късно същият музей се отдава на невъзможната задача да пресъздаде същата изложба. Въпреки, че не успява да покаже този колосален брой творби, организаторите все пак успяват да съберат едни от най-важните картини на основните представители, за да може днес посетителят да се потопи в магията на модернизма и промяната в мисленето, осъществила се през 1912г. С множество усилия и ентусиазъм кураторите на изложбата „Мисия Модернизъм” днес са събрали над 120 произведения от Ван Гог до Пикасо, показани и преди 100 години. Разбира се, тази задача днес е много по-трудна, защото много от художниците, оценени вече на десетки милиони долари, тогава дори не са били известни.
Въпреки, че изложбата не е в пълния си вид, нейното съществуване е огромно постижение. Тя свидетелства, че колкото и да са утопични идеите в изкуството, те не се неосъществими. Едно от големите ценности на изложбата е каталогът, създаден от куратора Барбара Шаефер. Той се състои от 646 страници, в които са репродуцирани всичките 650 произведения, показани на оригиналната изложба от 1912г., придружени с коментари. Също така, това е една изложба, която не слугува на пазара на изкуството, а се съсредоточава единствено върху изкуствоведския интерес и проучване.
Тя ще продължи до 30-ти декември в Wallraf-Richartz Museum, Кьолн.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар