Галерия "Сезони" представя изложбата "Витоша" на Стойчо Желев, 7 - 19 юни.
Художниците, както е добре известно, се зареждат творчески по най-различни начини. Едни – от предходни образци в изкуството, други – от спомени и фантазии, трети – от морални максими, от социални впечатления или от философски идеи, четвърти – от емоционални вълнения.
В историята на изкуството има и немалко автори, които черпят директни импулси от натурата във всички й форми, образи и състояния. Стойчо Желев е един от тях. На пръв поглед тук като че ли има нещо парадоксално. Запознатите с творчеството му добре знаят, че голяма част от него е свързана с илюстрацията и оформлението на книгата. А това означава, че визуалният образ е изграден чрез посредничеството на определен литературен текст. Това изисква своеобразна „културологична” нагласа, която играе ролята на опосредстващ „филтър” между автора и натурата. Затова за пряк творчески подтик, сякаш, не може да става и дума.
Но това е само единият полюс на неговата индивидуалност. Едновременно с всичко това, Стойчо Желев остава неизменно открит и към природата, към онези вълнения и преживявания, които тя ни носи и които непрестанно ни напомнят, че сме всестранно свързани с нея. Нещо повече – дълбокото му убеждение в принципната неизчерпаемост на този източник, може би единственият, който не пресъхва никога, е изворът на образите, които изпълват пространството на изложбената зала.
София има едно голямо предимство, което малко европейски столици притежават – близостта на планината Витоша. Нерядко става така, че по инерция подминаваме или изобщо не забелязваме най-близките и до болка познатите ни неща, които съставляват безшумния и незабележим фон на собственото ни ежедневие.
Стойчо Желев обаче притежава предимството, че е запазил в своята чувствителност на художник първоначалните трепети и вълнения, свежите импулси, които природата на Витоша притаява и само понякога, при определена духовна и креативна нагласа, е в състояние да разкрие на онези, които се стремят да я видят и да я усетят отвъд обичайната туристическа настройка. Големият Илия Бешков имаше една хубава дума – преживелици. Именно тези „преживелици” като особено качество на
Казано по-точно обаче, това не са пейзажи в обичайния смисъл на думата. Картините на автора са своеобразни „космологични” визуални образи, близки по дух до източната изобразителна естетика – да нарисуваш самия процес на растежа на дървото, както беше казал един древен мъдрец, да разкриеш образно, дотолкова, доколкото това е възможно, неговата витална сила, неговата скрита от погледа дълбока, съкровена връзка с човека!
За това са нужни години, много богат художнически и пластически опит, много изстрадани мигове! А Стойчо Желев притежава всичко това в пълна степен. Той го е доказал и продължава да го доказва и сега!
проф. д. изк. Чавдар Попов
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар