Ай е наясно с австралийската политика за бежанците, включително и с най-новата й глава - сделка със САЩ за приемане на около 1200 бежанци, които живеят в центрове за задържане. "Това е пълна обида за бежанците", казва той. "Това е точно като търговията с роби."
Художникът е в Австралия тази седмица, за да осъществи три творби – две, от които ще бъдат видяни на биеналето в Сидни. Темата е участието на Запада в кризата с бежанците, която завладява света. Първата – „Кристална топка“, е двутонна инсталация, изработена от кристал и спасителни жилетки, предлагащи шанс за размисъл върху хаоса на кризата. Другата, "Законът за пътуването", е внушителна гумена лодка с дължина 60 метра, натъпкана с почти 300 гигантски безлични фигури. Големият спасителен сал и неговите обитатели са черни, направени от същия каучук и от същата фирма, която произвежда най-често използваните от бежанците лодки за опасните средиземноморски преходи. Ай Вейвей го построява първо за Националния музей в Прага, столицата на Чешката република - която не приема бежанци.
"Не е естествено да виждаме Европа така, тя е толкова по-висша във всички аспекти - не само икономически, но морално ... тяхното разбиране за правата на човека е основата на нашето съвременно общество... Вместо това те строят стени и огради и лагери, променят миграционните закони и преследват лодките“, казва Ай. "Толкова е студено, почти сякаш ще ги бутат обратно в океана, ако могат", казва художника. "Гърция казва ... просто не е възможно да ги отблъснем обратно в океана, иначе ще го направим."
Австралия прави именно това. В продължение на много години австралийското правителство прилага законно оспорваната политика на връщане на лодките в морето на север, като изпраща търсещите убежище обратно до мястото, откъдето последно са дошли - обикновено в Индонезия - в предназначени за целта лодки, за да ги спре да идват в Австралия.
Точно за това Ай се насочва с изложбите си към такива страни, показвайки „Законът на пътуването“ първо в Чехия и сега в Австралия. Биеналето в Сидни се открива на 16 март и продължава до 11 юни .Той споделя, че е мислил да бойкотира събитието за да изпрати послание и го е правил веднъж – отказ от изложба в Дания в знак на протест срещу решението на правителството да конфискува имуществото на бежанците.
"Опитах и в двете посоки, но искам гласът ми да бъде чут", казва той. "Мисля, че като художници, да направим само един жест не е достатъчно. Борбата изисква истинска борба. Предпочитам да се боря истински, отколкото да се оттегля от борбата."
Ай Вейвей е бил арестуван, затварян и бит заради активността си. Негови приятели и колеги също са били арестувани, други са изчезнали. "Винаги е лично. Когато става много лично, винаги имаполитика, цялата ми работа е такава. Винаги търся отговори: какво се е случило с поколението на баща ми, какво би било, ако писателят загуби шанса си да се изрази?
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар