Описана от Сотбис като върхът на зрелия стил на Мондриан, който художникът усъвършенства по време на престоя си в Париж и задълбочава артистичния небосвод, който се налага там през 20-те и началото на 30-те години на миналия век, „Композиция № III“ принадлежи към поредица от три картини с практически идентична композиция, другите две принадлежат на обществени колекции (Kunsthaus, Цюрих и Narodni muzej в Белград). Сотбис също така посочва, че версията, която ще бъде продадена на търг през ноември, е най-голямата от трите, въпреки че разликата е много малка (51 x 51 cm в сравнение с приблизително 45 x 45 cm за другите две).
Сотбис обяви, че се очаква картината да достигне „над 50 милиона долара“, което може да постави нов аукционен рекорд за художника. Интересното е, че настоящият рекорд се държи от картина със същото заглавие, макар и рисувана година по-рано – продадена за 50,6 милиона долара в Кристис през май 2015 г. По отношение на дата, мащаб и композиция, сравнението между двете картини е неизбежно, а също така е невъзможно да се направи обективна преценка кое е по-ценно или важно. Съвсем наскоро, миналата година Кристис продаде на търг друга „Композиция № II” (1927) за малко над 26 милиона долара, въпреки че в този случай това беше картина с малко по-малък мащаб и по-малко сложна по композиция.
Въпреки важността на тези „парижки“ композиции в кариерата на Мондриан, има няколко картини в частни колекции, които лесно биха могли да надхвърлят тази цена. Сред тях са картините във формата на диамант (известни като „ромболи“), рисувани от художника в Париж в средата на 20-те години на миналия век. Струва си да припомним, че преди по-малко от година наследниците на Пит Мондриан поискаха „Композиция със синьо“ (1925) от Музея на изкуствата във Филаделфия. По това време няколко източника предположиха, че произведението може да струва до 100 милиона долара, цена, която, макар и да изглежда донякъде преувеличена, сочи изключителната стойност на тази поредица и повдига въпроса колко произведения като „Композиция на ромбове с червено, черно, синьо и жълто“, също рисувана през 1925 г., могат да се намерят на пазара. От друга страна, „Буги-вугис“, рисувана от Мондриан в Ню Йорк в последния етап от кариерата му, също е от голямо значение, въпреки че последният път, когато една от тях излезе на търг („Ню Йорк 1941 / Буги-вуги 1941-42” в Сотбис, ноември 2004 г.) резултатът донякъде беше разочароващ.
Две за едно: двустранен Ван Дайк ще се продаде на търг в Christie's
Шедьоври на Моне и Пикасо от колекцията на Сидел Милър в Sotheby's тази есен
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Вечерните летни аукциони на стари майстори в Лондон предлагат шедьоври, но не и рекорди
Добавете коментар