Към момента, в голямото разследване, по време на което възникнаха въпроси към бившия директор на Лувъра Жан-Люк Мартинез и бяха иззети експонати на стойност над 3 милиона долара от музея на изкуствата Метрополитън, въвлечени се оказаха и четири немски музеи, които съхраняват египетски антики с неясен произход.
Парижкият съд издаде заповед за арест на четирима дилъри от Хамбург: Робин Диб (той се предаде доброволно на властите и е в ареста), Сероп Симонян и двете му деца. Симонян изглежда е изиграл ключова роля в продажбата на антики от Близкия изток и Северна Африка на музея на изкуствата Метрополитън и Лувъра в Абу Даби. Роден в Кайро през 1942 г., на 31 години той защитава докторска дисертация върху декорацията на саркофазите в Гьотингенския университет, остава да живее в Германия, но поддържа тесни връзки с родината си. Смята се, че именно той е бил източникът, от който откраднатите или нелегално изнесени от Близкия изток антики са попаднали на европейския пазар. Той разработва оригинална схема за създаване на идеален произход за антиките. Важни участници в тази схема, понякога без да подозират, са германските държавни музеи.
Началото на разрушаването на идеалната схема започва, когато през 2017 г. музеят на изкуствата Метрополитън закупува за 3,5 милиона евро позлатен египетски саркофаг на Неджеманх, жрец на бога Херишеф, от парижкия търговец на изкуство Кристоф Куницки. Документите потвърждават, че през 1971 г. саркофагът е законно изнесен от Египет, попаднал е в една европейска колекция и след това, чрез посредничеството на търговеца Робин Дийб, е пуснат за свободна продажба. Впоследствие се оказва, че митническите декларации от 70-те години са фалшиви, а около 2011 г. саркофагът е изкопан от иманяри. Възползвайки се от хаоса на "арабската пролет", който заля Египет след оставката на президента Хосни Мубарак, те изпращат находката в Европа. Но саркофагът е бил заснет преди това и тези снимки дават на следователите в Ню Йорк през 2019 г. повод да започнат разследване.
През 2019 г. Метрополитън върна саркофага на Египет, а търговецът на произведения на изкуството Кристоф Куницки и неговият партньор бяха осъдени. Но полицията започна да проучва всички транзакции, извършени от този кръг от хора - все пак произведенията на изкуството на стойност 50 млн. евро. Под съмнение се оказа стела с инициалите на фараона Тутанкамон, придобита през 2016 г. за 8,5 млн. евро от Лувъра в Абу Даби, на който му предстои да отвори врати. Покупката е одобрена от група, съпредседателствана от директора на Лувъра Жан-Люк Мартинез, въпреки че сега се изяснва, че той е получил предупредителни съобщения, но не ги е взел на сериозно. В резултат на това през май тази година Мартинез (по това време вече бивш директор) и двама експерти египтолози са привикани за разпит по подозрение за съучастие в продажбата и покупката на културни ценности със съмнителен произход.
На 1 юни, като част от същия случай, властите в Ню Йорк конфискуваха пет египетски антики на стойност над 3 милиона долара от колекцията на Музея на изкуствата Метрополитън, придобити в средата на миналото десетилетие за 1,6 милиона долара.
Всички тези ценности се оказаха свързани с името или колекцията на търговеца на изкуство Сероп Симонян. Той твърди, че основата на обширната му колекция е придобиването й от покойните му братя и че той е транспортирал древноегипетски артефакти в Европа още през 70-те години на миналия век, когато това е можело да се направи законно. Колекционерът настоява, че произведенията от колекцията му не могат да бъдат откраднати нито през 2011 г., нито по-рано, тъй като още преди това са били съхранявани в няколко германски музея.
При опит да се намерят музейни работници, които някога са си сътрудничили със Сероп Симонян следата стига до Елени Василика. Тя е бивш директор (2000–2005) на музея Рьомер и Пелизеус в Хилдесхайм, който е известен със своята колекция от древноегипетско изкуство. Когато встъпва в длъжност, тя открива, че нейният предшественик Арне Егебрехт е сключил споразумение със Симонян, според което музеят ще поеме част от колекцията му за съхранение, ще я използва за изложби и ще купува част от нея от време на време. Изложба в Тайван е била на 30% запълнена с предметите на Симонян и без съответна маркировка. Така предметите получават музеен произход.
Сероп Симонян е имал дълги контакти, датиращи от 80-те години на миналия век, с археолози от университета в Триер. Ако Гюнтер Грим, който ръководи катедрата по археология там, не беше починал преди десет години, той със сигурност щеше да стане обвиняем в разследването: именно той подписва сертификата за автентичност на колосалната глава на Клеопатра, продадена през 2018 г. на Лувъра в Абу Даби за 35 млн. евро. Университетът в Триер пази фрагменти от Книгата на Изхода, закупени от Музея на изкуствата Метрополитън и конфискувани от окръжния прокурор на Ню Йорк на 1 юни тази година. Скандалният папирус на Артемидор, придобит през 2004 г. от Compagnia di San Paolo Art Foundation за 2,75 милиона евро, изложен в Palazzo Bricerasio в Торино и предизвикал разгорещени дебати относно автентичността му, също се пази в Триер.
В Хамбург прокурорът все още не е готов да повдигне обвинения срещу служители на музеи и университети. Но френските и американските следователи все повече задават въпроса доколко искрени и безкористни са били заблудите им. Разследването продължава.
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Двоен портрет на Рубенс и Ван Дайк, открит 45 години след кражба
Добавете коментар