Голямата звезда на вечерния търг на Sotheby’s Old Masters, 7 декември 2022 г., е „Венера и Адонис“, която аукционната къща приписва на Тициан и неговата работилница, и чиято предварителна оценка е между £8 милиона и £12 милиона. Това е „версията от Лозана“ на тази картина, която бе предложена на търг в Christie's през 1998 г., но остана непродадена и това е една от най-известните версии на тази композиция на Тициан, от която има няколко копия, като тази, изложена в музея на Прадо, обикновено се смята за оригинала.
Една „поезия“ на Тициан, дори и в сътрудничество с неговата работилница, трябва да бъде изключително привлекателна за пазара. Достатъчно е да си припомним, че през 1992 г. друга версия на „Венера и Адонис“ (смятана за съмнителна от няколко експерти, въпреки че музеят Гети – сегашният му собственик – я приписва изцяло на Тициан) бе продадена на търг за около 13,5 милиона долара, една от най-високите цени платени за произведение на изкуството по време на кризата от началото на 90-те години. Съвсем наскоро „Диана и Калисто“ и „Диана и Актеон“ бяха придобити през 2009 г. и 2012 г. от Обединеното кралство за около £100 милиона, въпреки че стойността им на открития пазар лесно можеше да бъде двойно по-голяма.
Отвъд този предполагаем Тициан, най-интересната творба на търга е „Разпятие с Богородица, Свети Йоан Евангелист и двама скърбящи ангела“, която Sotheby's приписва на Болонезеската школа, 13 век, въпреки че последният път, когато е била на пазара (в галериите за изящни изкуства Саймън Дикинсън и Морети) се приписва на Тосканската школа, около 1280 г. Въпреки малкия си размер и далеч от перфектно състояние на запазеност, произведението притежава изненадващо изразителна сила, донякъде напомняща на внушителното разпятие, нарисувано от Джунта Пизано около 1250 г. в Болоня, което може да подсили теорията на Сотбис.
Търгът на Sotheby's включва и добра селекция от картини от края на 19 век, оставяйки настрана импресионизма. „Гневът на моретата“ (1886) е една от най-хубавите картини на Иван Айвазовски, излизали на пазара през последните години, изобразяващи жертви на корабокрушение, изправени пред – както подсказва заглавието – гнева на морето, тема, която художникът изследва и в своя безспорен шедьовър, „Деветата вълна“. Картината беше продадена на търг през 2007 г. за £513 000, а на този търг тя има предварителна оценка между £600 000 и £800 000, на практика цената, получена през 2007 г., ако се вземе предвид инфлацията. По очевидни причини това не е най-доброто време за руския пазар на изкуство, но колекционерите, които знаят как да разграничат изкуството от политиката, биха могли да вземат отлично произведение на изкуството на много разумна цена. „Старият Дамаск“ е красива ориенталистка картина на Фредерик Лейтън, която има предварителна оценка от £1,8-2,5 милиона, а „Campaspe“ е чувствена творба на Джон Уилям Годуърд, която носи предварителна оценка от £300 000 – 500 000 и е едно от най-големите и амбициозни произведения на художника.
Вечерният търг на старите майстори на Christie’s (8 декември) също включва няколко картини с несигурно приписване, които си струва да бъдат коментирани. Най-интересният е „Портретът на Дезидерий Еразъм“, който Christie’s приписва на Ханс Холбайн Младши и неговата работилница. Ханс Холбайн Млади е един от големите майстори на Северноевропейския Ренесанс и появата на негова картина на пазара е изключително рядко явление. Christie's (които публикуват оценка за предварителна продажба между £1 и £1,5 милиона за тази картина, което означава, че атрибуцията е меко казано неубедителна) свързва тази работа с портрета на Еразъм от музея Метрополитън.
Вярно е, че Холбайн, както почти всички успешни художници на своето време, е имал помощ от своята работилница, въпреки че това е по-често срещано при големите картини.
Друга картина с донякъде проблематична атрибуция е „Портрет на Изабела Клара Евгения (1566-1633), суверен на Южна Нидерландия, като вдовица, три четвърти“, която Christie's приписва на Петер Пол Рубенс и неговата работилница и която има оценка преди продажбата между £400 000 и £600 000. В каталога аукционната къща посочва, че „настоящото, досега непоказвано, платно се е появило, след реставрация, като един от най-завладяващите известни портрети от този тип. Има редица ясни промени, които сега са видими, по-специално коригирането на черния воал от нейната лява страна и преместването на пръстите на дясната й ръка. Типично уверената, спонтанна работа с четка на Рубенс създава усещане за истински обем в драперията, а моделирането на лицето придава рязко характеризиране на чертите на модела.“
Отвъд тези „проблематични“ картини, двете творби с най-висока оценка преди продажбата са „Портрет на кралица Хенриета Мария, три четвърти дължина, в златна рокля“ на сър Антъни ван Дайк (£2 -4 милиона) и „The Reading Party” на Жан-Франсоа дьо Троа (£2-3 милиона). И двете са произведения с високо техническо качество, първото бароково и тържествено, второто рококо и радостно. Но въпреки това нито една от тях не успява да привлече вниманието.
Две за едно: двустранен Ван Дайк ще се продаде на търг в Christie's
Шедьоври на Моне и Пикасо от колекцията на Сидел Милър в Sotheby's тази есен
Силата на цветята: Водни лилии на Моне оценена за 25 милиона долара ще направи дебют на търг в Хонконг
Вечерните летни аукциони на стари майстори в Лондон предлагат шедьоври, но не и рекорди
Добавете коментар