Глобалната икономика се забавя, фондовите пазари са в застой и цените на суровините останават ниски. Луксозните стоки отчетоха като най-слабата си година от 2009 г. насам, с ръст само 1% в сравнение с 2014 година.
В края на годината пазара на изкуство също показа застой, с продажбите през ноември в Ню Йорк и повечето от продажбите в Лондон през декември - руски майстори, съвременни британски и стари майстори показват слаби резултати, а есенните продажби в Хонконг Кристис потвърдиха продължаващия спад на китайския пазар.
The Artnewspaper прогнозира, че пазарът на изкуство ще се подложи на допълнително свиване през 2016 г. на фона на повишено международно напрежение. Определени произведения ще постигат рекордно големи цени, но общо погледнато обема на продажбите на изкуство ще намалее в световен план.
Аукционните къщи ще се разделят с повече персонал. След като аукционният сезон в Ню Йорк приключи, Сотбис и Кристис разглеждат усилено отчетите от печалбите си. Тад Смит, новият главен изпълнителен директор на Сотбис, стартира програма за доброволно съкращение и намаляване на разходите, след спад в цената на акциите на фирмата с 30% за една година; това означава раздяла с 5% от персонала.
Вероятно новите назначения и уволнения във водещи аукционни къщи, започнали през миналата година с преминаването на Maрк Портър от Кристис в Сотбис и Гийом Черути в обратната посока, ще продължат. Очакването е да видим повече служители да напускат двете аукционни къщи, а някои от тях може да отидат във Филипс, където изглежда търсят нови лица.
Следващата прогноза свързана с отново аукционите е, че гарантираните сделки ще изчезнат. Броят и обемът на гаранциите, предоставени от Сотбис, Кристи и Филипс скочи миналата година, с обещан оборот от $ 1 млрд на продавачите по време на серията търгове от ноември 2015 г. Въпреки че $ 170,4 млн. за Nu couché на Модиляни (1917-18 г.) е със сигурност успех за Кристис, чиято гарантирана оценка за продажбата е $ 100 млн., други сделки са по-малко успешни. Колекцията Таубман, например, имаше гаранция от $ 515 млн. от Сотбис и въпреки че не знаем дали тя ще бъде изплатена през тази година, с разпродажбата на останалата част от колекцията, включително откупените произведения сега принадлежащи на Сотбис.
Но дори и ако гарантираната сума е постигната, то ще бъде малко вероятно да се покрият огромните разходи за аукционите. Всичко това говори, че гарантираните сделки ще изчезнат поне в Сотбис и Филипс, които отчитат загуби от тях, вероятно и в Кристис, които като частна компания не споделят данните за гарантираните сделки, но едва ли ситуацията там е по-различна.
Европейските арт панаири също ще страдат. Броят на арт панаирите продължи да нараства миналата година, с неочаквани места като Бахрейн, които сега имат свои собствени събития. Освен това, проблема с тероризма в Европа може да възпре много американски посетители от пътуване до европейски арт панаири, вероятно същото явление ще повиши посещаемостта на събития, базирани в САЩ. Тази година се очакват трудни времена за европейските панаири, особено Tefaf в Маастрихт и подновеното биенале в Париж, тъй като американските посетители стоят настрана.
През 2016 г. луксът и преживяването ще са най-важни на арт пазара. Арт пазарът винаги трябва да обърне внимание на това, което се случва в модните и луксозни сектори. Днес, галерии, панаири, аукционни къщи и дори художници предлагат на своите клиенти едно преживяване, а не просто продукт. "Икономиката на преживяването" не е нова идея; фразата е измислена, в края на 1990-те години, за да опише как преживяванията сега стават продукти. Аукционни къщи, панаири и търговци могат да предлагат достъп до най-горещите партита, частни обиколки и ексклузивни откривания. Новият ултра-луксозен хотел Faena в Маями Бийч дори има "мениджъри за преживяванията", които "проектират" цялостното посещение на гостите.
Една нова тенденция изглежда вероятно да се развие през тази година - използване на изкуството, за привличането на любителите му към моловете. В Япония в края на 1980-те, всеки по-голям универсален магазин има "музей" на последния етаж, който се занимава с продажба на произведения на изкуството от ранга на Пикасо. Двързването на луксозните стоки с изкуството, в момента се използва по по-достъпен и демократичен начин. K11 в Китай, който в момента е верига от два магазина, рекламира своите центрове като "арт центрове" и обещава още 17 такива през следващите години.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар