Държавният музей за изящни изкуства „Александър Сергеевич Пушкин” до 12 февруари 2017 година, представя изложба, посветена на изключителната фигура на френската култура Андре Малро (1901-1976) и неговата концепция за "въображаемия музей".
"Шедьовърът е повод не за властен монолог, а провокира непрестанни диалози", - пише Андре Малро, известен обществен деец и френски писател за двадесети век, философ, член на съпротивителното движение, министър на културата в правителството на Шарл де Гол.
Създателят на концепцията за "въображаемия музей" Малро вярва в магията на изкуството – и има силно развит и фин усет, за да отговори на онези гласове, които шедьоврите провокират. Чувството за единството на света чрез творческата сила, характерна за хора от всички възрасти и националности - това е, което мислителят иска да покаже като най-висше състояние на света и което показва, че трябва да бъде непрестанен обект на музеологията. Марло призова изкуството да се погледне отвъд историческата вина и антагонизмите на културата или обществото.
В съответствие със своята философия, Андре Малро търси структурите да си кореспондират. Той открива пространствени отношения или други свойства на продукта, чрез които природните форми се превръщат в духовни продукти. Например изображението на будистките ръце, сравнени с подобни: ръката на светец на картината от италиански художник. Първите центрове на творческа дейност в историята на хората от най-древния Изток (Месопотамия и Египет), вида на техните творчески сили си приличат с хармонията в скулптурата на Мезоамерика, включително ацтеките и инките. Африканската декорация на маски, оръжия и битови предмети лесно се сливат с китайските култови неща. Индийски пластика е съответна с пластиката на Европейския бароков век. Тези хармонии са ясни и смислени за Малро…
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Франс Халс. Майстор на мимолетния момент в Берлин
Добавете коментар