Колекцията от шест платна - три от които се появяват за пръв път в музея на Ван Гог, в Амстердам – показва как Фанжи прибавя характерните за творчеството му вихри и експресионистични четки върху познатото лице на холандския художник.
Изложбата "Зенг Фанджи | Ван Гог" отдава специална почит на революционния художник, чийто музей сега обитава. Двуизмерният формат на Ван Гог остава, въпреки че Зенг го актуализира с направени за Instagram видеоклипове, показващи създаването на картините.
Известно е, че Ван Гог се вдъхновява от японското изкуство на своето време (в писмата си използва термина "Japonaiserie"). Сега, повече от век по-късно, Зенг връща благоволението като първия жив азиатски художник, който ще покаже творби в музея на Ван Гог.
Както споделя китайския художник за него, както и за много художници, които творят в ранните години след управлението на Мао Дзедун, великите фигури на западната традиция са голямо вдъхновение. Те му помагат да обмисли начините, по които изкуството може да насърчи индивидуалното виждане, формалното експериментиране и обществения коментар.
През последните години Фанжи е заобиколен от някои от най-иновативните и влиятелни предприемачи в Китай, като Джак Ма, Пони Ма и Томас Шао. Той им предлага усещане за трансцендентност и вдъхновява хората да свържат ежедневната суматоха на китайския икономически растеж с по-големите истини на историята, красотата и мисълта. Ако той чувства вътрешните тревоги, подобно на тези, които измъчват Ван Гог не го показва. Но ако изберем картини, които отразяват това определено време и място - Китай в зората на една нова ера – не можем да направим друго освен да погледнем към Фанжи. Творбите му са едновременно заземени и френетични, класически и подривни, монументални и ефирни, точно както творчеството на Ван Гог.
Зенг Фанжи принадлежи на поколение, което седи на ръба на китайската история. Роден през 1964 г., той си спомня културната революция и чувството за социален контрол още от детството си. Но е твърде млад, за да участва пълноценно в художественото пробуждане на китайската сцена през 80-те години.
Зенг прекарва това десетилетие у дома в столицата на провинция Хубей, Ухан, където градската академия по изкуствата приема на всеки четири години осем студента в катедрата си за живопис. След като пропуска шанса си първия път, Зенг прекара двайсетте си години, работейки в печатна преса и чака още един прием.
Когато накрая влиза в Хубейската академия за изящни изкуства, усърдието му става легендарно: ако не рисува до късно през нощта, Зенг поглъща всякаква информация от ограничената библиотека на училището. Спомня си една енциклопедия на западната история на изкуството, публикувана от японската компания за вестници "Асахи Шимбун", от която за пръв път научава за фигури като Ван Гог, Ернст и Шиле.
За няколко месеца Зенг продава първата си картина (на дилъра Джонсън Чанг). След това той е включен в изложбата "Новото изкуство на Китай: след 1989 г.", организирана в Хонг Конг през януари 1993 г. Зенг после решава да се премести в Пекин, навлизайки в живата художествена сцена на столицата и бързо осъзнавайки влиянието и контекстът, в който се намира успехът му (най-известните му творби - сериите "Mask Series"), датира от този момент.
Стилът на Зенг Фанжи непрекъснато се развива през почти четвърт век, който прекарва в Пекин за разлика от много от съвременниците му.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар