През 1915 г. Джонас Нетер се запознава в Париж с арт дилъра Леополд Зборовски, който е приятел на Амедео Модиляни. Нетер и Зборовски сключват изключителен договор с Модиляни. Нетер плаща на художника 300 франка месечно, за което получава всичко, което той създава, около 12-14 картини. През 1917 г. хонорарът на италиянския художник се увеличава на 500 франка, а през 1919 г. достига 1000. Подобни споразумения Нетер е имал и със Сутин и Утрило. Всъщност през последните години на художника, благодарение на Нетер и организирайки изложбите му Зборвовски натрупва малко състояние, загубено по време на икономическата криза от 1929 г., в крайна сметка той умира в бедност в Париж през 1932 г.
Колекцията на Нетер остава в наследниците му и едва през последните години започва да бъде излагана в експозиции по цяр свят. Акцент на изложбата в Санкт Петербург ще бъдат два портрета на Жана Ебютерн, приятелката на Модилиани. Те се срещат на карнавал през март 1917, и въпреки пагубната склонност на художника към "вещества, разширяващи съзнанието", Жана започва да живее с Модилиани и се самоубива в деня след смъртта му.
От колекцията Нетер в настоящата изложба ще участват и картини от Хаим Сутин, френски художник от руски произход и близък приятел на Модиляни. Двамата несъмнено си влияят и доказателство за това е последната творба в изложбата - "Портрет на Сутин" от Модиляни. Джонас Нетер събира картини и от Морис Утрило, роден в Монмартр майстор на градския пейзаж от началота на ХХ век. В Санкт Петербург, ще бъдат показани най-добрите му пейзажи от най-добрия му “бял период“ :"Църковния площад в Монмани" и "Портата Сен-Мартен". Особено внимание заслужава и "The Great Bathers" – от Андре Дерен, заедно с Анри Матис, той е основоположник на фовизма и неокласически портрет на самия Нетер, създаден от приятеля му Моисей Кислинг. От картината към нас внимателно гледа мъдър човек в обикновен сив костюм – именно така изглежда колекционерът през първата половина на миналия век.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар