Ай е наясно с австралийската политика за бежанците, включително и с най-новата й глава - сделка със САЩ за приемане на около 1200 бежанци, които живеят в центрове за задържане. "Това е пълна обида за бежанците", казва той. "Това е точно като търговията с роби."
Художникът е в Австралия тази седмица, за да осъществи три творби – две, от които ще бъдат видяни на биеналето в Сидни. Темата е участието на Запада в кризата с бежанците, която завладява света. Първата – „Кристална топка“, е двутонна инсталация, изработена от кристал и спасителни жилетки, предлагащи шанс за размисъл върху хаоса на кризата. Другата, "Законът за пътуването", е внушителна гумена лодка с дължина 60 метра, натъпкана с почти 300 гигантски безлични фигури. Големият спасителен сал и неговите обитатели са черни, направени от същия каучук и от същата фирма, която произвежда най-често използваните от бежанците лодки за опасните средиземноморски преходи. Ай Вейвей го построява първо за Националния музей в Прага, столицата на Чешката република - която не приема бежанци.
"Не е естествено да виждаме Европа така, тя е толкова по-висша във всички аспекти - не само икономически, но морално ... тяхното разбиране за правата на човека е основата на нашето съвременно общество... Вместо това те строят стени и огради и лагери, променят миграционните закони и преследват лодките“, казва Ай. "Толкова е студено, почти сякаш ще ги бутат обратно в океана, ако могат", казва художника. "Гърция казва ... просто не е възможно да ги отблъснем обратно в океана, иначе ще го направим."
Австралия прави именно това. В продължение на много години австралийското правителство прилага законно оспорваната политика на връщане на лодките в морето на север, като изпраща търсещите убежище обратно до мястото, откъдето последно са дошли - обикновено в Индонезия - в предназначени за целта лодки, за да ги спре да идват в Австралия.
Точно за това Ай се насочва с изложбите си към такива страни, показвайки „Законът на пътуването“ първо в Чехия и сега в Австралия. Биеналето в Сидни се открива на 16 март и продължава до 11 юни .Той споделя, че е мислил да бойкотира събитието за да изпрати послание и го е правил веднъж – отказ от изложба в Дания в знак на протест срещу решението на правителството да конфискува имуществото на бежанците.
"Опитах и в двете посоки, но искам гласът ми да бъде чут", казва той. "Мисля, че като художници, да направим само един жест не е достатъчно. Борбата изисква истинска борба. Предпочитам да се боря истински, отколкото да се оттегля от борбата."
Ай Вейвей е бил арестуван, затварян и бит заради активността си. Негови приятели и колеги също са били арестувани, други са изчезнали. "Винаги е лично. Когато става много лично, винаги имаполитика, цялата ми работа е такава. Винаги търся отговори: какво се е случило с поколението на баща ми, какво би било, ако писателят загуби шанса си да се изрази?
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар