Картината, изобразяваща Христос, който държи кълбо (около 1500 г.), е обект на текущ дебат и медийно отразяване, след като се продаде за удивителните 450,3 млн. долара в Ню Йорк от Christie's през ноември миналата година.
Тя трябваше да се появи в Лувъра Абу Даби на 18 септември. Музеят отказва да коментира причината за забавянето на показването на произведението и няма да допълни изявлението в оригиналното съобщение, което гласи: "Повече подробности ще бъдат обявени скоро". Не е дадена нова дата за изложбата на картината, въпреки че някои предполагат, че музеят може да чака първата си годишнина на 11 ноември.
Междувременно налице са нови доказателства и теории за миналото на Салватор Мунди. Ново проучване на учения от 17-ти век Джеръми Ууд, публикувано на първа страница на септемврийския брой на вестник "Artnewspaper", поставя под въпрос ранната история на картината и кралският произход.
Досега се смяташе, че картината "вероятно" е направена за патрона на Леонардо френския крал Луи XII и неговата съпруга Анна Бретанска, която най-вероятно го е поръчала от художника скоро след френското завоевание на Милано около 1500 г. според каталога от продажбата, публикуван от Christie's през ноември 2017 г.). След това Салватор Мунди се появява в Англия през 17-ти век като собственост на Чарлз I, в разгара на Гражданската война.
Учените смятат, че когато френската принцеса Хенриета Мария се жени за крал Чарлз I през 1625 г., тя е донесла картината с нея и творбата остава в покоите й в Гринуич - като кралски имот - до екзекуцията на краля през 1649 г. Картината е отбелязана като "Христос, дело на Леонардо" при продажбата на вещите на краля през 1651 г.
Джеръми Ууд, обаче поставя Спасителя на света от Леонардо в дома на Джеймс, третия маркиз, по-късно първи херцог на Хамилтън, между 1638 и 1641 г., вместо в покоите на кралица Хенриета. Това повдига въпроса как картината може да бъде на две места едновременно: къщата в Хамилтън и при Хенриета в Гринуич.
Маргарет Даливал, чиято експертиза и интерес към Салватор Мунди са в основата на атрибуцията на Леонардо, забеляза значението на "вълнуващото откритие" на Ууд в есето му ("Изкупуване и продажба на изкуство във Венеция, Лондон и Антверпен ..." 1637-52, наскоро публикувано от Walpole Society), което представя опис на картините в дома херцога на Хамилтън от около 1638 до 1641 г.
Даливал казва: "Веднага разпознах значението на един от предметите от долната галерия:"Христос: с глобус в ръка, направен от Леонардо Винсет "" - художникът, познат сега като Леонардо да Винчи.
"Точността на описанието в инвентара на Хамилтън сама по себе си е рядко срещана в английски документ от 17-ти век, както и картина, приписана на Леонардо", казва Даливел. "[Записът в инвентара] звучи възможен за мен ... предвид компанията, в която се намира; [две забележителни венециански колекции]. "
Има 20 варианта на Салватор Мунди дело на ученици и последователи на Леонардо. Ако картината може да бъде идентифицирани като Салватор Мунди, Даливал има правдоподобен сценарий за начина, по който е намерила път от колекцията на Хамилтън до тази на Чарлз І. "Картината е била в колекция, свързана с Кралската колекция; кралят, според документ от 18 октомври 1638 г., изрично желае да закупи част от картините, закупени от херцога във Венеция, заплашвайки с налагането на мита, а предпочитанието на краля и кралицата към Леонардо е документирано ", казва Даливел. "Затова смятам, че има голяма вероятност тази картина да е видяна в къщата преди да бъде избрана от краля между 1638 и 1641 г., намирайки път към покоите на кралицата в Гринуич". Тя добавя: "Не открих никакви доказателства, че Салватор Мунди е взет от Хенриета Мария от Франция; "
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар