НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Ретроспектива на Оскар Кокошка в Цюрих (18.12.2018)
Kunsthaus, Цюрих представя Оскар Кокошка - експресионист, мигрант и пацифист - в първата ретроспекция на творбите му в Швейцария от 30 години. Сред най-добрите от 200те експоната са монументалните "Прометей" и стенописът за Алма Махлер, които никога досега не са били излагани в Швейцария.


Оскар Кокошка (1886-1980), заедно с Франсис Пикабия и Пабло Пикасо, са от едно поколение художници, които запазват своята вярност към фигуративната живопис след Втората световна война, дори когато абстрактното изкуство преобладава. Благодарение на тях абстрактната живопис и фигуративното изкуство могат да живеят едно до друго без вражда. За художниците днес, експресионистичния стил на Кокошка е категоричен или скрит източник на вдъхновение. Те ценят артикулацията на четката, хвалят неговото открито, космополитно отношение или споделят пацифизма, който, особено след травматичните преживявания от Първата световна война, минава като нишка през работата, живота и наследството на Кокошка. След последната си голяма солова изложба на Оскар Кокошка през 1986 г. Kunsthaus се стреми да запознае ново поколение посетители с този художник, умрял през 1980 г. и чиито произведения се съхраняват в значителна степен, както във Виена, така и в Цюрих.


Ретроспективата проследява мотивите и мотивацията на художника, който се чувства у дома в не по-малко от пет страни. Кураторът Катрин Хъг събира заедно 100 картини и още толкова произведения на хартия, фотографии и писма от всички етапи на кариерата му. Те разкриват, че докато изкуството на Кокошка е било възприемано като дегенеративно от нацистите, самият художник е преживял изпитанията относително невредим, изкарвайки прехраната си като изпълнява поръчки за известни личности в литературата, архитектурата и политиката. Някои произведения са създадени просто от любов. Кокошка рисува четириметрова стенопис за Алма Малер, която украсява зимната стая на къщата й в Брайтенщайн за няколко десетилетия. Той изобразява двойката като любовници в разгара на буйните си отношения. Стенописът е преоткрит през 1989 г., скрит под слоевете боя и тапети от собствениците на къщата от 1987 до 1995 г. и е внимателно разкрит и изваден и преместен от стената за реставриране и консервиране от реставратори. Понастоящем частна собственост, изображението "al secco" е излагано о само веднъж и сега е на показ в Цюрих.


В изгнание Кокошка става несломим борец за свободата, демокрацията и правата на човека; хуманист, чиито творби са достатъчно обширни, за да обхванат всичко от пейзажи и портрети до митологичните фигури и метафори, които осъждат ужасите на войната и защитават силата на любовта и красотата на природата. Това е този независим ум и художествен език на политически протест, който прави Кокошка уникален.

Два впечатляващи триптиха, всеки с широчина около осем метра и височина два метра - "Прометей " (1950 г., галерия Courtauld, Лондон) и "Термопили" (1954 г., Хамбургски университет), са най-високата точка в тази ретроспектива. Двете творби са показвани заедно само веднъж в Тейт през 1962 г. Те са създадени по време на преходна фаза: след десетилетие на изгнание във военни времена, Кокошка се премества през 1953 г. в Вилньов в Швейцария, където живее до смъртта си през 1980 г. Триптихът "Прометей" - първоначално таванна украса за аристократичен клиент в Лондон - не се показва извън Британските острови до 1953 г., когато пътува до биеналето във Венеция. Подобно на триптиха „Термопили“, изобразяването на Прометей, инициатор на човешката цивилизация, налага човешките същества да живеят като братя и сестри в мир и свобода. Освен съдържанието си, тези творби документират и творческия процес, който поставя Кокошка настрана от съвременниците му. Работата на четката и цветните прогресии разкриват движенията на художника - един невероятен производствен процес във фигуративната живопис. Кокошка, експресионистът, който остава верен на фигуравизма и основава "Училище за видения", която съществува и до днес в Залцбург, се считала от мнозина по онова време за антимодерна; всъщност се бори за демократичен достъп до образование и отворено общество.


Замислена от Катрин Хъг, изложбата, която е в Цюрих до 10 март, е съвместна инициатива с музея Леополд във Виена, където ще бъде изложена от 5 април до 8 юли 2019 г.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!