На 14 февруари в Московския центъра за фотография „Братята Люмиер“ ще бъде открита изложбата на шведския фотограф Ерик Йохансон "От другата страна на реалността". Неговите творби неведнъж са се появявали на различни обществени места в социалните мрежи, но художникът официално излага за първи път в Русия. За откриването той ще присъства лично.
Йохансон придобива световна слава благодарение на необичайните си сюрреалистични картини, създадени от фрагменти от много снимки. Фантастични пейзажи и невъзможни светове, които се появяват на базата на истински снимки, се превръщат в парадоксални изображения, носещи сатиричен или философски характер.
Йохансон се възприема като самостоятелно явление във фотографията (твърди: „Опитът е най-добрият начин да се трупа познание. Просто отидете и направете нещо!“) И настоява, че художниците са имали много по-голямо въздействие върху неговата работа, отколкото фотографите. Той твърди, че Салвадор Дали - испански сюрреалистичен художник, Мауриц Корнелис Ешер - холандски графичен художник, Рене Магрит - белгийски сюрреалистичен художник, Роб Гонсалвес - канадски сюрреалистичен художник, Яцек Джек - полски художник, Шон Тан - австралийски писател и илюстратор, Матиас Адолфсон - шведски илюстратор, Свен Нордквист - шведски писател и илюстратор са негови примери в областа на идеите и формата. През 2018 г. в интервю за руското списание " Фотомастерская " Йохансон също подчерта влиянието на белгийския фотограф Коен Демунк. Любимо произведение на изкуството, той нарича графичния лист на Ешер "Относителност", свързващ математиката с изкуството, по който стълби минават през стена, под и тавани на гигантска сграда. Фотографът възприема тази работа на Ешер като модел за интерпретиране на света.
Той описва стила си като “фотореалистичен сюрреализъм”, настоява, че хуморът е съществен елемент от неговите снимки. През 2012 г. Microsoft предлага на фотографа да участва в проект, наречен „Поколение 7“ (англ. „Generation 7“). Седем артисти получават средства за реализирането на проекта си. Йохансон създава 3D илюзорна снимка, имитираща вратата на магазин на оживена улица в Стокхолм. Видеото е заснето от приятел на фотографа, който пред изненаданите минувачи напразно се опитва да влезе в стаята през изображението.
Ерик Йохансон твърди, че винаги слуша музика, когато се занимава с пост-редактиране, предимно електронна музика (той е почитател на шведската инди банда “Боб Хунд”, слуша “Daft Punk” и “The White Stripes”, което го държи в добра форма. "Когато работя, аз съм напълно потопен в моя свят, абсолютно слеп съм за околното и приемам само музика", казва Йохансон.
Фотографът разделя творческия си процес на три последователни етапа и предварителен етап.
1.
Първият етап е планиране. След появата на идеята Йохансон се опитва да намери за подходящи модели и пространствена среда. Търсенето може да отнеме от няколко дни до няколко месеца, а понякога - години. Йохансон разглежда този етап като най-важната стъпка, тъй като определя вида на снимката. Тук той редуцира изходните си материали. Тази стъпка включва решаване на редица проблеми: как да се изгради композиция, да се изберат обекти и реалистична светлина. Вторият етап е заснеманията на нещата, от които е съставена неговата идея. Йохансон никога не използва снимките на други хора в личните си проекти, той признава, че иска напълно да контролира снимките си и да чувства, че е направил всичко сам. Споделя, че така някои от идеите му се оказват неосъществими.
3.
Последният етап е сливането на снимките. Този етап отнема от няколко дни до няколко седмици. Йохансон смята, че това е най-лесната стъпка (въпреки факта, че могат да се използват до 150 снимки). Този етап е подобен на мозайката, за която съставните й елементи вече са подготвени, просто трябва да ги съберете.
Понякога Йохансон впоследствие създава видеоклипове, които говорят за работата му по определена окончателна фотокомпозиция. В същото време той не разкрива всички тайни на създаването на снимки, обяснявайки това с желанието да запази магията на своите образи. Фотографът отказва да говори за скрития смисъл на снимките си, като вярва, че всеки зрител има право да ги интерпретира самостоятелно.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар