В изложбата, която се фокусира върху предвоенния и следвоенния дизайн могат да бъдат видени автомобили, часовници от 50-те и стари телефони. Втората половина на века е било време, когато дизайнерите гледали към бъдещето с оптимизъм. „Имало е чувство за демократизиране на потенциала на дизайна“, казва Жулиет Кинчин, която заедно с Ендрю Гарднър организира изложбата - „идеалистична вяра, че функционалният и евтин дизайн може да подобри живота ни повече от всякога.“
Сред разнообразните мебели и домакински принадлежности е и прототипът на стола Chaise Longue от Чарлс и Рей Иймс от 1948 година. Този емблематичен стол е вдъхновен от женско голо тяло и става ключов елемент в една от най-ранните дизайнерски изложби на MoMA през 1950 година. Тук са и направените от японския дизайнер Сори Янаги табуретки Butterfly tools, авангард пионер, който слива функционалността на Баухаус с японското народно изкуство и занаятчийско движение. Този уникален подход, който универсално говори на масовата аудитория, е коренът на един вид "добър" дизайн.
Включени са и виолетовата, розова и синя чаши на финландската дизайнерка Саара Хопеа, която печели награда за своите чаши на триеналето в Милано през 1952 г. и бързо се утвърждава като определящ глас на скандинавския минимализъм. Зелен стенен часовник от швейцарския дизайнер Макс Бил, който ръководи експериментална дизайнерска школа в Улм, Германия, става ранен пример за масово произведен дизайн от Европа през 50-те години на миналия век, който се конкурира с американския широк модернизъм.
Сред някои от най-добрите предмети са преносим телевизор Sony, проектиран в Токио през 1946 г. и ранен Fiat 500, един от първите достъпни градски автомобили, които ще нахлуят в цяла Европа. Може да се види и шезлонг, изработен от френския дизайнер Шарлот Перианд, сътрудник на Льо Корбюзие, който започва да създава творби от бамбук след посещение в Япония.
„Добрият дизайн е отражение на времето“, казва Кинчин. „Един добре проектиран продукт може да изглежда различен от един момент нататък. Някои дизайни от средата на века са надживели своята употреба, но това, което оценявам, е дизайнът създаден за толкова много различни хора на всички нива в обществото.“
Когато става въпрос за добър дизайн днес, едно нещо остава същото, според куратора: „Мисля, че все още е валидно да се стремим към дизайн, който е хуманен, достъпен, полезен и красив“, казва тя. „Надяваме се, че изложбата ще бъде привлекателна, насърчаваща посетителите да се замислят и да помислят дали „полезните предмети“ като резачки за бисквитки и пластмасови купи за кучета, както и по-бляскави мебели и текстил от средата на века са издържали изпитанието на времето.“
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар