През 1902 г. в спалнята на дома на годеницата му, Тула Ларсен възниква спор и се чуват изстрели. Мунк, който получава рана от куршум в лявата си ръка, по-късно разряза общия портрет на двамата. Сега посетителите на музея ще могат да видят двете части една до друга.
Детайлите около инцидента - кой дърпа спусъка? защо? - не са ясни. Ларсен, се запознала с художника през 1898 г., дори започва да преследва Мунк из цяла Европа. Той отказва да се ожени за нея. Тя заплашва със самоубийство. Връзката между двамата все пак предоставя на художника много материал. Известната поредица от картини за любовта и смъртта, озаглавена „Фризът на живота“, дебютира в Берлин през 1902 г.
„Той рисува този необикновен портрет в разгара на връзката им“, казва кураторът Джулия Бартрам. „Той изглежда ядосан, а на нея й е писнало. Половинките на портрета са останали в семейството на Мунк.“
Бартрам се надява, че посетителите ще видят значимостта на произведението и твърди, че портретите на жени от Мунк са „звездите“ на новата изложба. „Мунк е имал изключително сложни отношения с жените“, споделя Бартрам. „Той се е страхувал от тях физически. Той се е притеснявал от ангажираност до степен на невроза. И може би най-мъчителната му връзка е била с Ларсен.“ Ларсен, която е дъщеря на богат търговец на вино, пътува заради него из Европа. „Тяхната връзка продължава около четири години и тя е единствената жена, за която Мунк е сгоден“, казва Бартрам. „Въпреки че прекарва по-голямата част от времето си, опитвайки се да избяга от нея. Взаимоотношенията му с жените могат да бъдат проследени в цялото му творчество, макар че тези картини са били засенчени от славата на „Писък“. Ако не са били тези жени, той може би не би бил толкова брилянтен художник или не би създал такава висцерална творба.
Нараняването на лявата ръка на художника е предмет на една от първите медицински рентгенови снимки, които са заснели изображението на куршума. По-късно Мунк каза, че стрелбата се е случила само защото е пил твърде много, но Бартрам предупреждава, че той често пише и пренаписва фактите за по-значимите инциденти в живота му.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар